tisdag, juli 14, 2015

CARPE DIEM

Senaste veckorna har jag tänkt mycket på framtiden, vad jag vill göra nu, om ett år, om tio år. Jag har verkligen ingen aning. Just nu tänker jag mycket på vad jag vill göra i vinter. Har bestämt mig för att fortsätta jobba för Fritidsresor, helst som ledare i Bamseklubben som jag gör nu, men jag vet verkligen inte vilken destination jag ska önska. Finns för- och nackdelar med alla och man vill ju såklart att det man väljer ska kännas bra. Just nu lockar Thailand allra mest, men samtidigt är jag livrädd för att bo där med låg standard och alla kryp. Känns jobbigt att måsta stanna på ett ställe i ett halvår om man inte trivs. Jag känner mig så osäker, för bara ett par veckor sedan kände jag nämligen att å andra sidan hade jag lika gärna kunnat stanna på Gran Canaria ett halvår till, nu lockar inte det alls. På ett sätt är Gran Canaria helt fantastisk, trivs så bra här och en vintersäsong här hade varit häftigt. Det blir som en annan destination eftersom det är lågsäsong nu på sommaren, men på vintern är det här vår största destination. Men nu känner jag att det känns tråkigt att vara kvar, världen är så stor och det finns så mycket att se och uppleva. Vilket alltid får mig att tänka ännu längre in i framtiden, vad vill jag göra om ett år? Vad vill jag göra om två år? Just nu ser jag inte längre fram än att jag åker på semester om en vecka (Asså va!?! Vad hände med tiden!?!???) och sedan jobbar på åtminstone 1-2 månad till här på GC, men allt efter det är ett stort frågetecken och det börjar bli lite jobbigt att inte veta vad jag vill med livet. Vad vill jag? Vem vill jag bli? Var vill jag leva? Hur vill jag leva?

Jag brukar alltid ta livet med en klackspark, leva i nuet och göra varje dag till den bästa. Men sedan kommer de här vågskälen i livet där jag ska göra ett stort val som påverkar hela min framtid och jag känner mig helt plötsligt osäker, får ångest och vet inte vart jag ska ta vägen för att jag inte har nån plan för framtiden, med livet. Tills jag inser att det inte spelar någon roll. Man kan tänka och planera så mycket man vill inför framtiden, men hur mycket tid och energi man än lägger ner så blir det ändå nästan aldrig som man tänkt sig. Nånting oväntat händer eller något annat händer inte alls, vissa saker kan vi påverka och andra inte. Framtiden ändrar sig varje dag, och därför tycker jag att det är så viktigt att man faktiskt lever i nuet, att man gör det man vill göra idag och inte lever i tankar och planer inför morgondagen.

Så dagens kloka ord till mig själv är att inte tänka så mycket mer på framtiden utan att istället leva i nuet och ta vara på och njuta av varje dag som jag har här med alla underbara vänner och fantastiska platser. Hoppas ni alla gör detsamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar