fredag, februari 20, 2015

FRITIDSRESOR

Jag har en liten hemlis som jag gått och burit på ett par veckor nu, eller hemlis och hemlis, de flesta vet det redan men jag har inte velat gå ut med det officiellt förrän allt blivit klart med mitt nuvarande jobb (jag sa upp mig i måndags, så den 16e mars är min sista arbetsdag) och alla mina kollegor och elever fått veta det. Nu är det gjort och bloggen har fått ett nytt namn eftersom mitt nya jobb är vad den kommer att handla om från och med nu.

Jag har fått jobb för Fritidsresor! 

Det hela började med en spontan ansökan i slutet av ansökningsperioden i januari, det var verkligen inte något jag hade planerat, tvärtom har jag ju haft mitt kommande år planerat sedan i december, jobba klart som lärare terminen ut, sommarjobba varvat med resa och att spendera hösten i Australien och Nya Zeeland. Men när jag av en slump snubblade över annonsen på Facebook, kunde jag inte låta bli. Att jobba som reseledare har varit något jag velat göra i flera års tid nu och det kunde ju inte skada att skicka in en ansökan tänkte jag, jag hade ju inget att förlora. Visade sig att jag bara hade något att vinna av det.

Efter jag skickat in ansökan fick jag göra ett service-test som jag klarade och gick vidare till att få göra ett personlighets-test, exakt ett likadant som jag gjorde när jag skulle åka som au pair. Även det klarade jag och blev kallad till en rekryteringsdag hos Fritidsresors huvudkontor i Stockholm i slutet av januari. Jag passade på att ta en långhelg i huvudstaden och återförenas med mina au pair-vänner Sanna, Lotta och Lovisa. Hade en superkul helg där jag verkligen fick uppleva hur mycket jag utvecklas under min tid i USA. För tre år sedan hade jag stått på Centralen i Stockholm och grinat för att jag varit alldeles själv och inte vetat vart jag ska gå eller vad jag skulle ta mig till. Nu var jag inte osäker en sekund på var jag skulle och hur att ta reda på det ifall jag inte visste. För tre år sen hade jag spytt av nervositet inför att åka till Fritidsresor och göra alla de olika delarna man fick göra där under dagen. Nu tyckte jag det var jättekul att vara där och träffa massvis med trevliga personer och få visa upp vem jag är och jag var inte alls så nervös och tyckte det bara kändes roligt och bra. Det är helt otroligt vad jag utvecklas, och så kul när man får upptäcka det en gång som denna.

Jag tyckte det lät som en lång tid, att vara på arbetsintervju en hel dag, men det var en så fullspäckad dag fylld med information och olika övningar för att få visa upp sig själv, vem man är och hur man samarbetar med de andra och avslutades med en kort personlig arbetsintervju, helt olik andra intervjuer jag varit på. Inga frågor om vem jag är eller varför jag vill ha jobbet, utan bara frågor om hur man har agerat i olika situationer. Jag gjorde sällskap till tunnelbanan när rekryteringsdagen var slut med ett par andra tjejer, ett leende på läpparna och den där sköna känslan av att vara nöjd med sig själv. Det kändes som att det gått bra och att jag gjort mitt bästa, och det är nog den bästa känslan man kan ha!

Efter det hade jag en hel helg där jag bodde hos Sanna i Bromma och Lotta var också där och vi hade det bara så otroligt bra! Jag älskar dessa brudar, och hur otroligt lätt och snabbt det går att hitta tillbaks till varandra efter ett halvår ifrån varandras sällskap. 
Och bra måste det ha gått på rekryteringsdagen eftersom jag två veckor senare fick ett mail om att jag fått tjänsten jag sökt: Bamseklubb Host på något av Fritidsresors koncepthotell, nånstans ute i världen. Jag har inte fått veta destination och avresedatum än, men får veta det nästa vecka! Det känns fortfarande helt overkligt, och av erfarenhet vet jag att det är en känsla som jag aldrig riktigt kommer att komma över. Jag förstår fortfarande inte att jag åkte iväg och jobbade som au pair i USA för två och ett halvt år sedan, haha!

Så, till alla er som troget följt min blogg de senaste tre åren och de tiotal som trotsigt varit hit och kikat VARJE DAG de senaste halvåret, trots frånvaron av uppdateringar, I'M BACK! Ifall ni vill följa mitt andra äventyr ute i världen, välkomna, det börjar nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar