onsdag, februari 11, 2015

NOT ALL WHO WANDER ARE LOST

Nu har jag varit i Sverige i lite drygt 7 månader. Det låter sjukt länge, förstår inte vart tiden har tagit vägen. Det känns som igår jag nyss hade kommit hem från USA, och som att det var i förrgår jag hade min sista vecka i Seattle, sa hej då till alla och spenderade tre härliga veckor med att resa runt i Nevada, Arizona och Florida. Men det har gått sju månader sedan jag gjorde allt det. Och när jag verkligen tänker efter så har jag ju hunnit med sjukt mycket sedan dess!
Jag hann knappt komma hem innan jag fick sommarjobb på hemtjänsten i lilla byn jag är uppvuxen i. Jag spenderade hela sommaren med att jobba arslet av mig och ta ikapp förlorad tid med familj, släkt och vänner. I augusti sökte jag nytt jobb som engelska-lärare på mitt gamla högstadium, som jag också fick, trots att jag inte har någon utbildning. Det satt som en smäck på självförtroendet! I augusti kom även min värdfamilj från USA och hälsade på mig. Det låter fortfarande overkligt när jag säger det, att de har varit här hemma hos mig i min lilla by mitt ute i Norrlands-skogen, men det har de! Det var verkligen hur roligt som helst att få visa dem hur jag bor i Sverige, och så underbart att få träffa dem igen efter att varit ifrån dem två månader. Jag tror att det var vetskapen om att jag skulle få träffa dem så snart som gjorde det lättare att säga hej då när jag lämnade Seattle. Vi hade ett par jättebra dagar tillsammans där jag visade de runt i Höga Kusten, vi hikade och gjorde utflykter och en natt sov tjejerna över hos mig i min säng, så mys!! Inte en dag går förbi utan att jag tänker tillbaks på mitt liv i Seattle.

Men jag har haft en riktigt bra höst och vinter, jag trivs jättebra med att jobba som lärare! Det har varit både roligt men framförallt väldigt lärorikt. Jag har fått lära mig allt! Från att kunna läroplanen och betygskriterierna utan- och innantill och hur man planerar en bra lektion till att sätta betyg och att anpassa undervisningen till de olika elevernas svårigheter. Som lärare har man ett enormt ansvar, och det är långt ifrån lätt alla gånger, men så värt allt det tuffa och jobbiga arbetet när man ser hur eleverna lär sig och utvecklas.
Jag har inte bara jobbat sedan jag kom hem, även fast det ibland känns som att det är det enda man gör som lärare med sina 40 schemalagda timmar i veckan plus 10 timmar i förtroendetid varje vecka. Jag har även hunnit med att umgås massvis med släkt och familj

och gamla vänner
lärt känna nya vänner
hälsat på au pair-vänner
tränat
festat
firat jul och nyår
njutit av vintern (men ärligt mest saknat vädret i Seattle)
Och massvis med mer!! Nu senast har jag flyttat in i en lägenhet och blivit sambos med min granne och vän Evelina. Det känns jättekul och skönt att flytta hemifrån igen!
Det har varit sju bra månader med andra ord, men om jag ska vara ärlig börjar jag bli lite less på Sverige, som visst är ett helt fantastiskt bra land för det mesta. Men jag vill ut i världen igen, bort från min comfortzone, uppleva något nytt och vara med om äventyr. Och det är precis vad jag snart kommer att göra faktiskt! To be continued..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar