fredag, februari 27, 2015

AND THE DESTINATION IS...

Det finns många saker som jag kommer sakna med läraryrket. Till exempel igår kom ett par tjejer från nian in i mitt klassrum efter sin HKK-lektion för att bjuda mig på ett muffins med ett hjärta på som de bakat, eller förra veckan när jag berättade för mina sjuor att jag tyvärr sagt upp mig så blev de så himla ledsna och besvikna och två av dem sa att de ändå var glad för min skull och att de ville bli som mig när de blev stora för jag verkade ha ett så himla roligt liv. Eller det enkla faktum att jag idag jobbar sista dagen på en vecka för nästa vecka är det sportlov! Känns oförskämt lyxigt att få en vecka ledigt såhär huxflux utan nån anledning.
Men riktigt så är det ju inte, utan varenda lediga dag man har på loven som lärare har man faktiskt jobbat in, varenda timme, och det märks för man jobbar väldigt mycket och intensivt, man behöver få vara ledig för att ladda upp batterierna. Så till alla de som klagar på att lärare har så mycket ledigt osv, man ska inte prata om saker man inte vet något om. Det är ett krävande jobb, läraryrket, och man gör så mycket mer än vad vare sig föräldrar eller elever vet eller förstår. Jag kan aldrig gå hem från jobbet prick klockan 16 om jag inte har planerat klart inför morgondagen och jag spenderar flera kvällar i veckan med att sitta och rätta läxor och prov och det är inte ovanligt med ett samtal eller sms från föräldrar på min fritid. Man brukar säga att det är slitsamt att jobba inom vården, jag vet att det är så för jag gjorde det i somras, men jag är mer stressad som lärare än vad jag någonsin var som vårdpersonal. När jag jobbade inom hemtjänsten var jag där kl 7 när jag började på morgonen och kunde gå hem när jag slutade kl 16 och då lämnade jag arbetet och behövde inte tänka på det förrän jag började igen nästa dag. Riktigt så fungerar inte läraryrket då det inte är ovanligt att man tar med sig arbetet hem eller till och med har svårt att somna på kvällarna för man oroar sig över en elev.

Men jag kommer att sakna det och kan inte låta bli att känna ett gnutta dåligt samvete över att lämna alla min klasser såhär i mitten av vårterminen, speciellt alla mina nior som har sina nationella prov i engelska framför sig och sedan slutbetyg. Jag håller tummarna för att vi kommer hinna hitta en bra ersättare innan jag slutar.

Så senaste veckorna har mycket av min energi och mina tankar kretsat kring jobbet och förberedelserna för att avsluta det. Men inte bara! Jag planerar för fullt för att åka till Västerås och hälsa på Moa och Lucas i veckan och även fira min födelsedag där. Helgen efter det åker jag till Östersund och träffar massa au pair-vänner hos Maja och en dag senare åker jag till USA och hälsar på min värdfamilj i en vecka, spricker nästan av excitement för det!! I helgen flyttar jag tyvärr ur lägenheten för som ni märker kommer jag ändå inte vara hemma något i mars nästan, så kommer inte ha tid att flytta ut senare utan känns bara stressigt att skjuta upp det. Men innan dess ska det firas, vilket det gjordes förra helgen också då vi först hade hattparty hemma hos oss med gemensamma tjejkompisar och sedan åkte jag till Ö-vik och hälsade på Rebecka som numera är sambo vilket innebar att jag var tvungen att dela henne med hennes pojkvän och katter, och att jag blev placerad på soffan istället för med henne i sängen. Söndagen fick hon oväntat ledigt då hennes mamma kunde jobba i butiken och vi tog en impulstrip till Birsta där jag spenderade det sista av lönen på lite måste-saker inför mitt nya jobb som två par nya skor (tredje paret inom loppet av en vecka, vad hände?) och lite sommarkläder. Massa andra förberedelser inför det stundande äventyret har också gjorts, bland annat fixat nytt pass, gjort läkarbesök och fixat med mediciner och nu senast har jag beställt min uniform som jag kommer att jobba i.

Och just det, jag har nu fått veta min destination och Fritidsresor håller på att boka flygbiljetter så nästa vecka får jag även veta mitt exakta avresedatum. Min destination som jag ska jobba på under sommarsäsongen 2015 är.... trumvirvel..... GRAN CANARIA!! Närmare bestämt området Bahia Feliz på sydöstra delen av ön. Först var jag lite besviken att jag inte hamnade nånstans i Grekland som jag hade velat, men ju mer tiden går och desto mer jag tänkt och tagit reda på information känner jag mig alltmer nöjd. Tror det kommer att bli en perfekt första säsong för mig! Och jag har alltid velat åka till Kanarieörna, så varför nöja sig med en resa dit när man kan flytta dit? Vill ni läsa mer om Bahia Feliz kan ni klicka HÄR för att komma till Fritidsresors hemsida om området. Det är ett stort Bluevillage-område med flertal hotell. Det ligger bara 6km från Playa del Ingles och bara 24 km från Puerto Rico där Sanna och hennes familj har lägenhet, vilket innebär att jag kommer kunna träffa henne i sommar när hon är där!! I Facebook-gruppen vi har så har jag redan hittat ett par som också ska dit, varav en till och med ska jobba i Bamseklubben precis som jag, känns ju hur bra som helst! Är så otroligt taggad just nu så jag vill bara få min flygbiljett och åka iväg. Det här jobbet känns så rätt för mig och alla mina arbetskamrater, vänner och släkt säger detsamma, och jag är inte ett dugg nervös, bara förväntansfull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar