onsdag, mars 04, 2015

EXERCISE BECAUSE IT'S FUN

Angående det här med träning. Träning är ju helt fantastisk på så många olika sätt och i dagens samhälle har det ju blivit så stort, det är nästan en trend att gå på gym. Jag trodde aldrig att den dagen skulle komma då man till och med kan välja vilket av dem man vill gå på här i Kramfors och alternativen ökar. Det är hur kul som helst, men i all denna tränigshetsen är det lätt att tappa sig själv. Att gå ut för hårt och låta hetsen över att få den perfekt tränade kroppen att ta över. När målen blir för höga och man slutar lyssna på kroppens signaler för vad som är en bra mängd träning för just dig. Personligen tror jag att mycket av att hålla träningen på en hälsosam nivå och inte låta det stiga en över huvudet är att faktiskt sätta upp mål. Dessa måste dock vara realistiska och konkreta, uppnåbara och inte för höga, men tillräckligt höga för att pressa dig själv.

Jag började tänka på mina egna mål i måndags när jag var och tränade och började snacka med en kille på gymmet. Han frågade vad jag hade för mål med min träning, om jag tränade för någon sport för han tyckte jag körde så seriöst. Det var längesedan jag tränade för att prestera bättre på idrottsplanen, flera år sedan. Men jag kommer ihåg hur mycket lättare och mer motiverande det var att ha ett sånt konkret mål. Jag viste tex att jag behövde förbättra min spänst för att kunna hoppa högre och längre för att rädda bollarna som fotbollsmålvakt eller att jag behövde nöta in mitt slagskott för att bli säkrare och våga använda det på hockeyplan. Jag blev lite ställd av den frågan, inne i min egen värld som jag alltid är när lurarna är på inne på gymmet, och svarade att ne jag tränar bara för at det är kul och för att vara hälsosam. Såhär i efterhand så vet jag ju att jag faktiskt har konkreta mål även inom styrketräningen, jag brukar sätta upp nya ungefär varje halvår och gå igenom vilka jag uppnått. Det är snart dags igen, tänkte att det blir perfekt med nya nu när förutsättningarna förändras då jag flyttar eftersom jag inte vet om jag ens kommer att ha tillgång till ett gym där jag ska bo på Gran Canaria. Jag hoppas det, kommer sakna ihjäl mig efter vikterna annars. Det är kul med löpträning också men långt ifrån hur kul det är på gymmet. Och jag är ingen stark löpare heller hehe.

Mål som jag uppnått de senaste 4 månaderna:

Göra minst en chin up utan hjälp
Passera 70kg-gränsen i squats
Lära mig ett olympiskt lyft
Klara 45kg i clean&jerk
Tre tabatas i rad på högre hastighet än 14
Förbättra axelstyrkan, egentligen ett för okonkret mål men känner att jag uppnåt det
100 burpees
40kg bänkpress, trots att jag aaaaaaldrig tränar bröst
Gå ner 5kg
Stretcha efter nästan varje pass

Inte klarat än:
Gå ner all USA-vikt (ganska orealistiskt med tanke på all muskelmassa jag ersatt vikten med)
Göra en pull up utan hjälp, nästan där!!!
Handstand
Yoga minst varannan morgon
Förbättra mina pushups för jag suger på det, för okonkret mål för att jag ska känna att jag uppnått det

Det roligaste är när man på vägen ser en förbättring i något annat som man inte satt som mål, jag har tex alltid varit svagare i armar än ben men tack vare all axel- och ryggträning för att uppnå dem målen har jag lyckats förbättra mina dips och blivit generellt starkare i armarna och känner att de blivit grövre, vilket väl inte bara är positivt haha.. Ger mig själv en fet klapp på axeln för den här vinterns framsteg, drar ner på min amerikanska vilja att skryta om mina egna grymma bedrifter och försöker anpassa mig till att vara svensk och taggar till för att knäcka i alla fall ett till mål innan det är dags för nya.

Sätt upp mål för din träning, det kommer hålla motivationen uppe och få dig att pusha dig själv till det där lilla extra. Det gör det också enklare och roligare att lägga upp passen när man har ett mål med dem. Jag har som sagt kört väldigt mycket axlar och rygg de senaste månaderna för att bli starkare där, nött teknik på jerksen och köttar mig igenom många tunga sets i squats.

Men kom ihåg att lyssna på kroppen. Till vissa saker ska man lyssna på hjärnan och inte vad kroppen vill, men när det kommer till träning är det viktigt att lära känna sin kropp och dess signaler så man inte pushar sig själv för hårt. Träna för att det är kul, inte för att du måste.

Liten från mitt gågna träningsår




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar