lördag, maj 09, 2015

MY WORK

Jag tänkte skriva lite om hur en arbetsdag som Bamseclub host kan se ut, en lite förklaring till varför jag inte bloggar så mycket (eftersom jag jobbar väldigt ofta). Här på Bahia Feliz har vi bamseklubb varje dag utom onsdag. Vi har två klubbar, en på förmiddagen 10-12 och en på eftermiddagen 13.30-15.30. Anledningen till att vi har två klubbar är för att det är för många barn för en klubb, man får bara vara 10 barn per ledare och vi är sällan fler än 3 ledare, och vi brukar även försöka tänka på de olika nationaliteterna när vi gör grupperna (t.ex svenska och norska på förmiddagen och danska och finska på eftermiddagen eller så) och matcha det med ledarnas nationaliteter.

Vi har även Bamses Magical Parade alla dagar i veckan utom onsdagar (då vi som jobbar i klubben har ledigt) och lördagar då vi istället har Bamse Family Fun Day. Det är främst vi i Bamseklubben och Entertain teamet som har hand om och är ansvariga för paraderna. BMP är klockan 16 på dagarna, alltså efter vår sista klubb.

Så en kort dag kan se ut som så att vi börjar med klubb klockan 10 (vi börjar såklart jobba tidigare, ca en timme), har lunch mellan 12.30-13.00 för att sedan förbereda nästa klubb och ha den och sedan köra parad till ca 16.30 vilket innebär att vi som tidigast slutar kl 17. Det är inte sällan vi har en sån dag med inga andra aktiviteter, utan det känns väldigt lyxigt (och konstigt) om en sån dag väl kommer.

I vårt schema har vi även olika typer av mingel, som frukost mingel eller pool mingel, då vi precis som det låter, minglar med gästerna på hotellet, tillsammans med Bamse eller Lilleskutt eller någon annan av Bamses vänner. När vi har frukostmingel gör vi det på morgonen, innan första klubben, vilket innebär tidigare start på morgonen. Eller så har vi mingel mellan klubbarna, vilket innebär att man kanske har lite kortare lunch eller att nån tar ansvar för att förbereda klubben medans de andra minglar osv.

Vi jobbar ibland även som värdar vid frukost eller middagarna i restaurangen, vilket innebär ännu tidigare start eller en sen kväll (20.00). Som värd hälsar man gästerna välkomna vid ingången till restaurangen, svarar på frågor, hjälper till och kollar biljetter och sånt.

Som ledare i bamseklubben har vi även ansvar över celebrations, en tjänst vi erbjuder att man alltså kan om man t.ex fyller år, boka så att Bamse eller någon av hans vänner kommer och hälsar på tillsammans med en av oss guider och önskar grattis, antingen på morgonen eller eftermiddagen (vilket såklart då betyder en tidigare start eller senare avslut).

En kväll i veckan anordnar vi Bamses Pizza Party, vilket väl säger sig själv vad det är som händer under den kvällen, som brukar vara i två timmar en kväll i veckan. Vi jobbar även de två kvällar i veckan då Bamse har show på scenen.

Sedan har vi såklart andra saker som inte är schemalagda, som t.ex planering och förberedning. Så det är väldigt ofta saker som händer och det finns alltid något att göra, det är full fart hela dagarna och det är jättekul att det är så. Jag tycker om när det händer saker och att ha något att göra hela tiden. Men som ni ser är det väldigt mycket jobb och dagarna blir ofta långa, en del tidiga mornar och flera kvällar i veckan då jag jobbar sent. Den senaste veckan känns det som jag haft extra många långa dagar. Har haft middagshosting, Bamse Show och Bamse Stars på kvällen osv. Räknade ihop att jag jobbade som mest över 12 timmar en dag den här veckan. Då är man inte direkt så sugen på att sätta sig och blogga, eller ens öppna datorn, utan då stupar man direkt i säng.

Och när man väl är ledig (vi har 1,5 dag ledig i veckan som vi istället lägger som så att vi ena veckan är ledig en dag och nästa vecka två dagar osv) eller har tid över, då vill man ta vara på varje sekund och göra saker hela tiden. Jag kliver ofta upp 1,5 timmar tidigare för att ta en springtur före jobbet eller gör ett gympass på kvällen om jag slutat tidigt. Vi går ofta ut tillsammans och äter eller gör något annat som att åka och shoppa eller hänger i någons lägenhet och ser film eller har det mys. Nästa veckan har jag varit här i en månad, och jag kan inte förstå var den tiden tagit vägen! Blir nästan lite rädd när jag tänker på att jag faktiskt bara ska vara här 6/7 månader, och en av dem har snart redan gått! Men jag trivs med att ha det såhär, att vara så upptagen med saker att göra att jag inte hinner att hänga upp mina kläder i garderoben utan har ena halvan av min dubbelsäng som en andra garderob och att jag faktiskt inte orkar att träna lika intensivt och ofta som jag gjort i Sverige för det är så mycket annat. Jag har inte den minsta lilla hemlängtan eller vantrivs på nåt sätt.

Trots det har jag faktiskt bestämt mig för att komma hem till Sverige en sväng under min semester som jag fått nu. Vi har två veckor semester i sommar och jag har fått min från den 22 juli till den 5 augusti och mina planer just nu är att spendera första veckan i Sverige och andra veckan i Tyskland och Schweiz för att hälsa på kompisar där. Men vi får se, har inte bokat biljetter än men det börjar bli dags!

Till veckan är jag ledig både tisdag och onsdag så jag tror faktiskt jag säger hej då för denna gång och uppdaterar lite mer då om vad jag haft för mig den senaste tiden då. Hoppas ni har lite överseende i fortsättningen nu för att jag inte bloggar så ofta.
Hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar