fredag, juni 29, 2012

MENINGSLÖST AU PAIR-PROBLEM

Det här med svensk sjukvård.. Kontaktade min vårdcentral för över en månad sedan för att boka en tid att göra min hälsoundersökning (något man måste göra när man ska åka som au pair för er som inte vet). Blev riktigt förvånad när jag fick beskedet att jag kunde få komma in samma dag. Tyvärr så gick inte det eftersom det var näst sista veckan i skolan och jag hade fullt upp, därför bad jag om att få boka en tid i mitten av juni men jag fick tydligen inte boka någon tid överhuvudtaget då läkaren jag brukar gå till bara hade tider som gick att boka samma dag man ringde. Och att få träffa en annan läkare var det inte ens tal om. Därför blev jag tillsagd att ringa en annan dag då jag hade tid efter studenten, vilket jag också gjorde men då fanns det inga tider lediga den dagen men nu var det helt plötsligt möjligt att få komma till en annan läkare och att få boka en tid en annan dag! Det tackade jag såklart ja till och det skulle komma en kallelse med posten nästa vecka med datum och tid. Nu två veckor senare har det fortfarande inte kommit någon kallelse, därför ringde jag vårdcentralen idag men då blev jag nekad att få komma till dom överhuvudtaget då de inte tog emot sådana här slags besök under hela sommaren utan endast akuta fall. Jahapp tänkte jag, en månads väntan för ingenting. Fick rådet att ringa till den enda privata läkaren som finns i min kommun, vilket jag också gjorde. Det skulle kosta 1200 kronor att göra en hälsoundersökning där istället för de 350 jag hade blivit lovade på vårdcentralen. Aja, det var en smäll jag får ta tänkte jag, hade ju inte så mycket till val, men då visar det sig att det bara fanns tid nästa vecka då jag jobbar. Toppen. Så då är frågan vad jag gör nu, lär antagligen få åka till nån annan privatläkare i en annan kommun, vilket innebär ännu mer kostnader. Så just nu är jag lite less och ville bara skriva av mig lite. Mitt första meningslösa inlägg om problem som är meningslösa för alla utom mig, lär bli fler sådana innan mitt au pair-år är slut.


Har åtminstone fått något bra gjort idag! Var och fixade kort till visumansökan och det internationella körkortet, nu kan jag bocka av ännu en sak på min lista!




Mitt försök till ett "neutralt ansiktsuttryck",
har svårt att inte le så fort någon tar fram kameran
(och i annat fall också för den delen)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar