fredag, juli 06, 2012

SOMMARJOBB

Den främsta anledningen till att jag inte är så aktiv med bloggen just nu beror just på sommarjobbandet. Jag jobbar visserligen inte så många dagar men de dagar jag väl jobbar är det från morgon till kväll. Jag tror jag har nämnt det här förut men jag tänkte berätta lite mer utförligt om mitt sommarjobb. Jag har samma jobb den här sommaren som jag hade förra, och det var då förra sommaren tack vare mitt sommarjobb som jag bestämde mig för att bli au pair. Jag har jobb titeln "barnflicka" och jag kan säga att jag vet vad au pair-jobbet går ut på eftersom jag gör i stort sett samma jobb nu med skillnaden att jag inte bor hos familjen och att det är här hemma i Sverige.

Familjen jag jobbar hos i sommar äger en camping och därför jobbar de väldigt mycket, varje dag från morgon till kväll, och har då inte tid till att passa sina två flickor och det är där jag kommer in. Jag börjar halv 10 på morgonen och jobbar hela dagen fram till 20-21 tiden, jag har ingen bestämd sluttid eftersom de inte kan veta i förväg hur mycket de har att göra på kvällarna, det är olika från dag till dag. Jag kan inte jobba 7 dagar i veckan hela sommaren därför delar jag arbetsdagarna med en annan "barnflicka" och vi jobbar tre dagar i sträck var.

Arbetsdagarna kan se annorlunda ut, den här veckan har varit extra annorlunda då flickorna har varit på ridläger över dagarna och min arbetsdag har börjat med att jag har hämtat dem där kl 14. Annars brukar vi ta det lugnt på morgonen och leka, rita eller spela något spel inomhus en timme tills jag lagar lunch åt dem som vi sedan äter tillsammans. Efter diskning och ihop-plockning brukar vi göra någon aktivitet under dagen, det kan vara allt ifrån att gå ner på campingen och leka på stranden och bada eller göra en utflykt till nån annan strand, badhuset, nån lekpark eller annat ställe. Ibland kommer en kompis över eller jag skjutsar en av tjejerna till en kompis. Sedan är det dax att laga middag och efter den gör vi olika saker beroende på väder och humör, kanske tar ett kvällsdopp, går ner på campingen och leker, hoppas studsmatta eller stannar hemma och gör någon aktivitet eller bara tar det lugnt framför tvn eller datorn (jag har lärt dem att spela sims, vilket antingen var en stor hit eller miss då de helst inte vill göra nånting annat än sitta framför datorn och spela). När deras mamma kommer upp till lägenheten på kvällen är jag off och får åka hem. Kan lova att efter en heldag med de två busfröna är jag jämt helt slut och går och lägger mig nästan direkt för att sedan kliva upp morgonen efter och jobba igen. Lönen är sämst och eftersom jag inte jobbar full tid så tjänar jag inte så mycket pengar, men det jag förlorar i pengar vinner jag i att jag kan göra nästan vad jag vill under mina jobbdagar, jag får sola och bada, äta gratis glass och leka med barbie, och kärleken jag får av tjejerna är mer värt än pengar.

Det var en ren slump att jag snubblade över det här jobbet förra sommaren, men jag är glad att jag gjorde det. För ett år sen när jag hade jobbat ett tag kände jag att det verkligen var ett jobb som passade mig, speciellt då jag har mycket erfarenhet av barn och jag passade bra i det här jobbet. När det väl kom till kritan visste jag inte vad jag ville söka till att läsa på universitet efter gymnasiet och när jag väl tänkt tanken att istället bo i USA ett år och skaffa mig lite mer livserfarenhet var det svårt att tänka mig något annat. Ju närmare 27 augusti jag kommer desto mer känner jag att jag verkligen gjort rätt val och jag ser fram emot mitt år i USA and I will make it count!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar