torsdag, juli 12, 2012

HÄNDELSERIK DAG I AU PAIR-VÄRLDEN

Idag har dagen varit fullspäckad med au pair-förberedelser, det gäller att passa på när man är ledig och har tid. Började med att åka till en privatläkare i Härnösand för att äntligen få min hälsoundersökning gjord, har varit jättestruligt med det men nu är den gjord. Ett läkarbesök på ca 20 minuter för hela 900 kronor och det enda som gjorde var i stort sett bara att kolla längd, vikt, blodtryck, reflexer och kryssa i mina vaccinationer. Kändes som väl spenderade pengar, not. Och då fick jag inte ens göra det där himla turbekulos-testet, utan det måste jag göra på vårdcentralen, där jag först inte kunde få en tid för hälsoundersökning men med en remiss från en privatläkare går det minsann bra. Så måste ringa och boka en tid för det imorgon och sedan tar det tre dagar att läsas av, ännu mer pengar ska betalas för det sedan ska resultatet skickas till läkaren och min health evaluation kommer äntligen att vara klar efter massvis med strul och dyra onödiga pengar. Inte en så rolig start på dagen men det kunde bara bli bättre, och det blev det!

Efter en sväng på stan i Härnösand är jag nu nästan färdig med att köpa presenter till min värd-familj!! Känns skönt att vara klar i så god tid så det inte bara blir något sista minuten-köp, jag är riktigt nöjd med det jag köpt.

Sedan bar det vidare till Kramfors och ett besök hos moster på banken. Så himla hjälpsam som hon är fixades allt med visum-avgift, proof of founds och fullmakt till mamma och pappa på ett kick! Är jättebehändigt att ha en moster som jobbar på banken, jättetack till henne för all (gratis) hjälp!

Sedan kom dagens höjdpunkt: Rebecka mötte upp mig i Kramfors, vi gick ut och käkade middag tillsammans och det blev en massa au pair-snack. Rebecka är också en blivande au pair, fast hon åker på måndag så det är bara ett par dagar kvar i Sverige för henne (!!!) och hon ska bo i Redmond, en förort till Seattle. Kändes otroligt att säga hej då, nästa gång vi ses är det i Seattle, gaaalettt!!!! Var i alla fall den bästa middagen på länge, var riktigt kul att träffa en annan au pair och Rebecka var en jättehärlig tjej.

Nu funderar jag på att göra klart visum-ansökan, eller njuta av att vara ledig och göra ingenting. Sounds like a plan!

3 kommentarer:

  1. Vart ska du bo? Hemma hos familjen eller i egen lägenhet? Jag tror inte att jag förstått det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. som au pair bor man hos värdfamiljen som man jobbar för, jag kommer att ha ett eget sovrum och badrum nere i källaren.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera