fredag, april 03, 2015

HAPPY EASTER

Jag kommer inte ihåg senaste gången jag firade påsk, men jag kommer ihåg hur kul jag tyckte påsken var när man var liten. Vi har ofta spenderat den i fjällen hela familjen med mormor och morfar som har ett hus där utan el och rinnande vatten och som inte går att ta sig till med bil utan man måste åka skoter sista biten. Det är ett av mina starkaste och bästa minnen från min barndom, att vara där i Bäsksjön med personerna jag älskar mest och bara umgås. Ingen tv, inga telefoner, bara vi tillsammans ute i naturen hela dagarna med skoterkörning, pulkåkning, grillning och mys framför brasan, kortspel och umgänge tillsammans på kvällarna i ljuset från stearinljus.
Jag kommer också ihåg hur roligt vi har haft det när vi klädde ut oss till påskkärringar, barndomsvännerna här i Lugnvik, och gick runt och delade ut påskkort som vi jobbat så hårt med i flera veckor att rita och göra fina. Hade man tur fick man en godis eller en peng.

För att inte tala om letandet efter påskäggen som mamma och pappa gömt så svårt de bara kunnat, men som vi alltid hittade ändå, jag och syrran. Kommer faktiskt till och med ihåg en påsk när jag var jätteliten och min storasyster fortfarande bodde hemma och hon fick ett lila påskägg som jag tyckte var så snyggt, blev jätteavundsjuk, haha! Kan inte varit mer än 5 år gammal eftersom hon flyttade strax efter det.

Men de senaste åren har jag inte firat påsk överhuvudtaget. Min värdfamiljs religion var judendomen så vi firade inte påsk där (jag gömde lite ägg åt tjejerna ändå bara för att de älskar skattjakter) utan istället Passover, en mycket större judisk högtid som har varit en häftig upplevelse att få vara med om istället. Året innan jag flyttade till USA var jag i Indonesien under påsk, på studieresa med min dåvarande gymnasieklass, så det blev inget påskfirande då heller. I år blir det inte heller något påskfirande eftersom jag är alldeles ensam här hemma för tillfället. MEN, jag ska faktiskt fira något annat. Ikväll ska jag fira min vänskap med Evelina hos henne i Kramfors för att sedan bege mig till Stockholm på lördag morgon och fira att jag får träffa två av mina favoritpersoner i hela världen: Sanna och Sarah igen!
Min bästa Sarah kommer alltså ända från Schweiz och hälsar på i Stockholm över påskhelgen, hur otroligt fantastiskt är inte det!? Sist jag träffade henne stod vi i Seattle och kramades med tårarna rullandes ner för kinderna, utan nån aning om när vi skulle ses igen. Det är snart 10 månader sedan, 10 månader av chattande på WhatsApp och samtalande på Skype. Hon var en av mina bästa och närmsta vänner i Seattle. Kom dit ungefär samtidigt som mig och förlängde även hon. En lång (i au pair-mått) och intensiv vänskap, som vi lyckats hålla kvar trots att vi numera inte bor bara ett par kvarter ifrån varandra utan i olika länder. Åh, vad jag har längtat efter att få spendera den här helgen med mina två godingar som jag saknar varje dag. Så istället för påsk tänker jag fira vänskap den här helgen. Den finaste kärleken av alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar