fredag, april 17, 2015

STUDYING GRAN CANARIA

Jag visste att det skulle dröja länge tills jag hade tid att skriva ett blogginlägg här, och sant som det var sagt! Jag har nu varit här i Gran Canaria, närmare bestämt Bahia Féliz (sydöstra delen av ön) i nästan exakt tre dygn. Det är torsdag kväll när jag skriver det här, men vi har fortfarande inte fått något internet på rummen så därför kommer jag inte kunna publicera det i skrivandets stund, utan det blir förmodligen någon gång under morgondagen när jag har tid att sitta ner i receptionen en stund, där det finns WiFi.

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja berätta i, men jag mår superbra och har det himla gott här nere. Det har varit fullt upp hela dagarna sedan jag kom hit sent på kvällen i måndags. Min närmsta chef, eller "manager", mötte mig på flygplatsen och körde mig hit till Bahia Féliz som är en liten ort eller område, uppbyggt kring Fritidsresors Blue Village här. Området består av Blue villaget som har fyra hotell med områden (finns allt möjligt från pool till tennisbana, spa och volleyboll-plan), en "Bazar" (område med butiker, restauranger osv), ett Blue Bay och så hotellet som vi reseledare bor på, som alltså är ett hotell alldeles ovanför Blue Village-området så det är endast en två minuter lång promenad till jobbet. Jag bor tillsammans med en tjej som heter Sandra, vi har varsit sovrum och delar på badrum, kök/vardagsrum och så har vi en balkong. Det ser ut som ett klassiskt hotellrum.

Den här veckan har gått ut på att lära känna alla i teamet, som man både jobbar, umgås och bor med, och på att "studda" (studera) utflykter som vi erbjuder våra gäster och området och resten av ön. I tisdags skulle vi studda en utflykt som är guidad av vår egen personal där barnfamiljer åker med ett piratskepp ut på havet och barnen får leka pirater och leta efter en skatt osv. Vi fick tyvärr lov att avbryta efter en kvart eftersom vågorna var alldeles för stora och barnen var rädda och många blev sjösjuka. Det var lite synd eftersom det är en utflykt som jag förmodligen kommer få guida en dag, så hade varit bra att få se hur den går till en gång innan. Resten av dagen spenderades med att studda hotellområdet och resten av Bahia Féliz. Vi hade massvis av frågor att ta reda på svaren till och platser att besöka. Så mycket information att ta in och nya intryck hela tiden. På kvällen åt vi middag tillsammans alla i teamen, vi är väldigt många just nu eftersom vinter-teamet fortfarande är kvar och jobbar så det är lite blandat med folk. Många åker vidare/hem på lördag och om en vecka är det nog bara vi som ska jobba i sommar som är kvar här.

I onsdags var det dags att sätta sig bakom ratten och utforska Gran Canaria! Efter en morgonpromenad längs stranden med Frida (också en ny tjej som kommer att jobba i Bamseklubben med mig i sommar) åkte alla vi nya iväg i två bilar och ett häfte med beskrivning var vi skulle åka och frågor att ta reda på svaren på massa olika ställen. Efter lite felkörningar lyckades vi hitta alla ställen och när dagen var slut hade vi utforskat hela södra delen av ön, upp en bit på västra delen och sedan tillbaka och upp längs den östra delen, nästan helga vägen upp till norr. Vi fick fina brännor eftersom vi inte smörjt in oss i tron att vi skulle spendera större delen av dagen i bilen, men det blev långa och många promenader för att hitta till platserna och utforska dem. Rödbrända och svettiga fick vi till slut gå loss på IKEA och inhandla lite saker till våra rum. Jag köpte nytt att ha i sängen, för det kändes skönare och fräshare, lite förvaring till garderoben, kaviar (såklart!), lösgodis (!!!) och en liten kompis som heter Carlos och som ska få vara med mig i Bamseklubben i sommar (det är en gosedjurs-drake, alla har med sig varsit gosedjur i klubben som får vara med på ett hörn). Vi fick även shoppa lite kläder i två stora härliga outlets, och shoppingen här i Gran Canaria är heeeelt fantastiskt! Finns otroligt mycket fint och det är billigare än i Sverige. Det finns en risk att mycket av lönen kommer gå till shopping.

(Nu orkar jag inte skriva mer utan måste sova)

Så typiskt det här med att det går flera dagar utan bloggning, det är så mycket att skriva ikapp. Nu är det fredag och jag har ännu mer att skriva om!

I torsdags studdade vi "The small island tour" vilket är en busstur upp till Las Palmas med en jättebra guide som berättade massvis på vägen dit. Väl där fick vi en guidad tur av gamla delen av staden med b.la. katedralen och Columbus-huset och sedan lite egen tid att gå runt och kika i butiker osv. Sedan fortsatte turen till ett aloe vera plantage där vi fick se hur man skördar aloe veran och även provsmaka och prova olika lotions. Det var jätteintressant och skönt för t-shirt brännan från dagen innan, hehe. Efter det åkte vi upp och in bland bergen till ett litet samhälle i en ravin där invånarna bodde i grottor. Inte primitiva bergsgrottor utan som små hus som de byggt in i bergen, en modern version av en grotta kan man väl säga. Det var intressant att höra om invånarna här och sedan åt vi lunch (tapas såklart som det lär bli mycket av här) där i en grott-restaurang och det var slutet på turen som var en halv dag.

Eftermiddagen spenderade vi med lite rundvandring på hotellområdet, bakom kulisserna och i bamseklubben, vi kikade på bamseparaden och sedan satt jag och Frida på balkongen och kollade igenom danserna som vi ska göra från Les Mills Born to Move med barnen i klubben. På kvällen studdade vi bamseshowen och en del av resterande shower b.la. clownerna Coco och Charlie och Fun Breaks Born to Move uppvisning. Ikväll ska vi se resten av main showen som de duktiga 2entertain-teamet håller i flera kvällar i veckan.

Idag började jag morgonen med en löptur längs strandpromenaden som går här från Bahia Feliz till jag vet inte hur långt bort, men tydligen flera flera kilometer. Det var svettigt men så skönt, älskar ju morgonträning. Resten av dagen har spenderats med stud på ett zoo, Palmitos Park, som erbjöd massa olika djur men framförallt ett par roliga shower. Personligen är jag inte ett fan av djurparken eftersom jag är emot djur i fångenskap, men tycker man om sånt så var det här ett bra ställe. Showen med rovfåglar var min favorit. Nu har vi kommit hem och spenderat ett tag framför danserna igen, så nu ska jag nog kunna dem.

Som ni ser är det fullt upp, men det är väldigt roligt och lärorikt. Alla här är så härliga och jag är övertygad om att den här sommaren kommer bli fedt. Danskan är dock riktigt svår tycker jag, men jag lär mig som ni ser. Vi är mest svenskar och danskar i teamet, det kommer inte vara några finska i sommar men jag kommer att jobba med en norsk tjej i bamseklubben, men hon pratar mycket svenskt. Jag berättar mer om jobbet och sånt i ett annat inlägg för nu måste jag gå och duscha och göra mig redo för kvällen. Imorgon är vi alla nya lediga så vi ska nog åka till stranden, yay! Jag ska göra mitt bästa till att hitta mer tid att spendera på bloggen. Vi hörs när vi hörs.

Tyvärr fungerar det inte att ladda upp bilder just nu, och jag som varit duktig och faktiskt fotat ett par i alla fall.. Aja, får försöka göra ett inlägg med bara bilder till det jag skrivit här senare. Bara så ni vet, ifall någon orkat läsa ända ner hit, lol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar