torsdag, april 02, 2015

ONE WEEK IN SEATTLE

Nu har jag varit tillbaks i Sverige i precis en vecka, och inte förrän nu kommer ett litet inlägg. Jag som hade tänkt skriva medans jag fortfarande var i Seattle, det fanns det verkligen inte tid för, och har inte haft någon tid över sedan jag kom hem heller. Den största anledningen till det är att när jag kom hem till Kramfors med tåget möttes jag på stationen av lillasyster Moa som kommit upp från Västerås på ett spontanbesök för att umgås lite med mig innan jag flyttar. En sån fantastisk överraskning, blev så glad!! Hon åkte hem i söndags, spenderade nästan varje vaken minut i varandras sällskap, och varje sovandes för den delen också (läs: hon sov på nätterna medans jag låg vaken och stirrade upp i taket pga jet lagen). I måndags skjutsade jag mamma och pappa till tåget, och nu är de i älskade Kalifornien på semester över påsk. Innan jag bodde i USA hade mina föräldrar aldrig haft en tanke eller vilja att åka till USA, efter de varit och hälsat på mig under min första vinter där var de fast och har nu rest runt i Washington och Florida med mig och nu gör de Kalifornien själva, så kul att man fått inspirera dem till att resa och upptäcka det fantastiska landet. Visst har USA många nackdelar, men de mesta märker man inte av, speciellt inte som turist, för de mesta "negativa" har med regeringen och hur landet styrs som att göra. De amerikanska folket, städerna, kulturen, jag älskar det! Och det var helt fantastiskt att vara tillbaks där förra veckan.

Tänkte inte gå in på någon detaljerad dag för dag beskrivning utan sammanfatta lite kort. Det har varit fullt upp varenda dag. Varje morgon har jag vaknat av att tjejerna har kommit nedspringande till mig i sina pyjamasar och velat gosa lite innan frukosten, bästa sättet att vakna på! Kvällarna har också sett väldigt lika ut, antingen har vi legat i As säng hela familjen och läst tillsammans eller så har jag och Julia (nuvarande au pairen) varit själv med tjejerna och nattat dem. Jet lagen är alltid bättre när man åker från Sverige till USA, för då gäller det bara att hålla sig vaken på kvällarna när klockan i kroppen egentligen tycker att det är mitt i natten, det är alltid värre att komma från USA till Sverige och försöka tvinga kroppen att sova på kvällen när den tror att det är mitt på dagen.

Det har varit normal skolvecka för tjejerna så när de varit i skolan under dagarna har jag umgåtts mycket med Julia. Jag är så glad att de fått en så fin tjej som deras au pair! Och för min egen skull att jag fått lyxen att umgås med den härliga bruden hela veckan, så kul!! Så tacksam att hon välkomnade mig med öppna armar och varit så snäll mot mig, toppentjej. Det har blivit springturer på vackra Queen Anne (har saknat att springa de rundorna med den vackra utsikten och härliga vägarna!) och ett par besök på mitt gamla gym, stället där allt började haha. Ett par turer ner till downtown hanns också med, men hade gärna gjort lite mer shopping men inte funnits tid helt enkelt. Jag har fått besöka mina favorit ställen, både parker och matställen, träffat gamla vänner och som alltid när man reser har jag träffat nya. Det blev två kvällar som spenderades i Seattles nattliv och jag hann även med en typisk impuls-grej alá Mallan, gjorde en ny tatuering. Men det jag gjort allra mest är att spendera tid med min fantastiska värdfamilj. Vi har gjort allt möjligt! Spelat spel, pysslat, läst böcker, ätit middag ute, lagat sushi-middag tillsammans hemma, firat As födelsedag med en slumber party, besökt universitetet och kollat på körsbärsträden, sett tjejerna gymnastik-avslutning, och bara gjort vardagssaker och umgåtts. Det har varit den absoluta höjdpunkten på hela resan, att bara få vara med dem.

Skulle kunna sitta och skriv hur mycket som helst om hur glad jag är över att jag fått vara en del av den här fina familjen och hur underbart det känns att ha kvar dem i mitt liv, att kunna komma till Seattle och bli mottagen av öppna armar och hjärtan och bara känna sig hemma direkt. Dom är min andra familj och Seattle är mitt andra hem. Så enkelt, men ändå så komplicerat.

Här kommer några bilder! Som vanligt är jag dålig på att fota och de flesta ögonblicken fastnar bara i mitt minne, inte på kameran. Men det är mycket lättare när man har en bra kamera på telefonen, än att måsta släpa med sig digitalkameran hela tiden som förr.
 Springtur länge Queen Anne Avenue, "The Crown"
 Shoppat loss på bästa mataffären Trader Joe's
 Spelar spel med lilla E (Som inte längre är 4 och liten utan 7 och stor!!)
 Morgonmys i sängen
 Pysseldags med Julia, krympplast köpt på bästa pysselbutiken i Ö-vik hos Rebecka såklart! (stolt vän till egen företagare/butiksägare)
 Lekte hänga gubbe med söta E i väntan på maten på 5spot (favoritrestaurangen)
 Middag på favroitstället
 Bästa gymmet
 Avslutning på gymnastiken
 Så duktiga!
 Goaste drinken (Efter margaritas) AMF (kort för Adios Mother Fucker), med innebörden att man inte ska minnas så mycket efter en sån hehe
 BÄSTA BRUNCHEN (dog av lycka! efter en timmes väntetid, POPPIS)
 Besök på The Quad på universitet med familjen
 
 En av de saker jag saknar mest, gå till Molly Moons och köpa en skopa salted caramel (eller lyxa till det och ta en maple walnut också) och sedan vidare till Kerry Park och njuta av utsikten och ha en smakorgasm
Utsikten från Alki Beach
Fick en fin snap av pappa när jag satt på tåget efter 30 timmar på resande fot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar