söndag, maj 05, 2013

I NEVER GET A SUNBURN

Jag ska aldrig mer säga "äh, jag bränner mig ändå aldrig" igen och smörja in mig med sololja på magen då jag inte har solat magen sedan förra sommaren. För det gjorde jag idag, och satan vad ont det gör nu, magen är röd, men speciellt alldeles ovanför bikinitrosorna är jag knallröd och jag fick lov att byta från ett par Björn Borg trosor med hård bred kant till ett par mjuka yoga trosor från VS istället. Hemma i Sverige bränner jag mig aldrig. Mitt ansikte blir alltid rött och "bränt", men jag och alla jag känner (får vääldigt många pikar om det från mamma och Moa speciellt..) vet att jag aldrig blir riktigt brun i ansikte utan mest röd/rosa och fräknig. Jag brukar smörja in mig med låg solskyddsfaktor i början av sommaren, första gångerna man går ut till poolen eller så, men sen smörjer jag aldrig in mig hemma i Sverige och bränner mig aldrig. Inte ofta jag bränner mig utomlands heller, och då smörjer jag nästan aldrig in mig med högre än 15 eller 20. Men här i USA har jag insett att solen är sjuuukt mycket starkare än hemma, för gör jag en sån här miss med min mage idag eller inte smörjer in mig om jag ska vara ute i solen hela dagen på tex axlar och bröst, då bränner jag mig. Har fortfarande inte vant mig vid att måsta vara så noga med att smörja in, och det här är inte första gången jag använder ett för lågt solskydd för att jag "brukar ju aldrig bränna mig där".. Men nu är det slut på det, från och med nu ska jag försöka bättra mig! Vill inte vara bränd innan jag ens kommit till Mexico den här veckan liksom.

Som ni kanske redan gissat har jag spenderat dagen i bikini på beachen! Var heeelt underbart! Fattar inte att det är så sjukt bra väder, har varit nästan 30 grader celcius idag, det är det ju knappt en bra sommardag i Sverige längre. Första gången i år som jag faktiskt legat ner på en strand i bikini för att sola, så första gången jag visar magen faktiskt. Har sett så kul ut att den varit vid och mina armar bruna, nu är mina armar ännu brunare men magen är röd istället..

Jag, Rebecka och Sarah låg på Alki nästan hela dagen idag i alla fall. Rebecka badade och vi åt glass och lyssnade på amerikanska ungdomars konversationer som var helt urflippade. Har fortfarande inte vant mig vid att det som vi ser på film hemma i Sverige om tex hemmafester osv faktiskt är en verklighet här. Det är inte "bara på film" utan alla de där sjuka galna äckliga grejerna händer faktiskt här på festerna. Det är sjukt. Och allt är så ytligt här att jag bara vill spy.

Som igår då jag, Maja, Rebecka, Tess och Madde åkte och hikade. Vi failade då vi upptäckte att vägen upp till parkeringen därifrån hiken upp för ett berg skulle börja, var avstängd. Så vi bestämde oss för att äh, vi börjar hika här från avstängningen upp til parkeringen och så vidare upp till toppen av berget. Vi frågade två äldre män som också skulle hika upp hur långt det var osv. Det var 5.5 miles till parkeringen och sedan ca 3 miles upp till toppen. De var väldiga skeptiska mot oss att vi skulle hika dit. 2 miles upp är det snö sa de och de hade skidor med sig som det skulle skida upp och ner med. Vi skulle verkligen inte klara att ta oss upp sa dem. Men vi gav oss tusan på att försöka nu när vi ändå var där. Vi slet på i 3 miles, sedan kom snön. Vi fortsatte med snö innanför skorna och solen stekte på riktigt bra. Vi klarade det upp till parkeringen och mötte en äldre dam som tyckte vi var väldigt dukiga som klarat det upp dit, men rådde oss att inte fortsätta på trailen eftersom vi inte skulle klara det utan utrustning. På parkeringen var snön i höjd med oss själva, så vi stannade där, hade lunch och kollade på utsikten innan vi begav oss ner igen. Nöjda över att vi klarat av en så pass jobbig hike i snö och allt, men väldigt besviken att det vi hikade, skulle vi egentligen bara kunnat köra upp enligt boken där jag hittade hiken då den skulle vara öppen från april. Men lärde mig att kolla upp det extra noga innan jag ger mig ut på nästa hike.

Trött och slut åt jag, Maja och Rebecka middag på Blue C Sushi och sedan efterätt på Menchies innan Maja åkte hem och jag och Rebecka la oss i sängen. En lång lördag, härligt att få hika, men besviken då om vi bara kollat upp det bättre insett att det var för tidigt för den hiken än och tagit en annan utan snö.. Kändes lite slöseri på en bra dag för hikes. Men nästa gång blir det något ännu bättre!

I fredags direkt när jag slutade åkte vi till Alki Beach ett gäng, jag, Maja, Rebecka, Tess, Madde, Anna, Abbe, Lovisa, Ellen och grillade och umgicks. Var jättetrevligt och roligt! Såg en fin solnedgång och åt massa gotta. Är så grymt glad över det otroligt vackra väder vi haft denna helg!! Och har haft så fint sällskap dygnet runt i nästan 48 timmar, sånt blir man glad av. En toppen helg har det varit helt enkelt! Och vet att jag har två helger framför mig som kommer att vara minst lika bra, men då kommer jag vara i ett annat land, på en annan strand med en annan vän, gaah så jag längtar nu!!!

I fredags var jag på stranden i Golden Gardens med Sarah och hennes värdbarn på en playdate med E:
Fredag kväll:
Såhär agerar ett gäng tjejer när de ser en råtta 20 meter bort
Lördag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar