onsdag, april 16, 2014

LAST WEEK

Det är onsdag kväll och nu gör jag helg! Min värdpappa har åkt till Sverige och min värdmamma och tjejerna till Kalifornien, kvar i stora huset är lilla jag. Jag tycker alltid det är lite smått kusligt att vara själv här när det blir mörkt. Likadant tycker jag om att måsta gå upp på toa mitt i natten när det är mörkt här i källaren och jag måste gå ut ur mitt rum. Jag antar att jag fortfarande är lite mörkrädd. Det känns lite tråkigt att vara själv, hade gärna tagit en tripp hem till Sverige över helgen jag med, men jag ska göra det bästa av det och försöka ta vara på tiden och få lite saker gjorda och såklart njuta av tystnaden på morgonen! Och så ska jag såklart traditionsenligt när någon i gänget är ensam hemma blir det middagsbjudning här på fredag, för oss som inte drar till Vancouver dvs som några ska göra. Sjukt att jag gjort min sista weekendtrip dit, jag älskar den staden och kommer förhoppningsvis åka dit igen någon gång i framtiden.

Det här är vad jag har haft för mig den senaste veckan

FREDAG
Jag och Ellen hade biljetter till Rebecca och Fiona med Nause som förband. Det var så grymt bra!! Vi stog längst fram, dansade så svetten rann, skrek för full hals och jag slängde upp min mobil med nån text om hur grymma de är /två svenska tjejer. Höll på att kissa på mig när Fiona tog den och läste och sedan gjorde vi hjärttecken fram och tillbaks hela kvällen. Efteråt fick vi oss en fin bild tillsammans med dem och Ellen tog en selfie och vi hann byta några ord på svenska, så häftigt!! På vägen hem fick blev vi påminda att vi bor i Amerika då en bil åkte förbi oss och började skjuta på en grupp personer alldeles på andra sidan gatan! Vi var i chock i en halvtimme och fattar fortfarande inte  vad som riktigt hände, utom att det pangade jävligt högt och polisen var snabbt på plats. Vapen i det här landet är något jag alrig kommer att förstå mig på eller sluta förbanna, idiotiskt är vad det är.


LÖRDAG
Med 4 timmars sömn i kroppen, lite småbakis och en överansträngd (möjligtvis stressfraktur..) fot besteg jag Mount Si med Sanna och Sarah. Jag ville bara dö på vägen upp. Men när vi äntligen kom fram var det så värt, vi hade en eprfekt dag med klarblå himmel och utsikt över bergen och kunde se ända bort till Seattle och sundet bortanför. Då kände jag mig så himla stark, när jag såg ner mot marken på hur lång upp jag tagit mig på mina egna två ben, trots smärta i varje steg tog jag mig av egna krafter upp från platt mark til en bergstopp på över 4000 feet. Tack kroppen för allt jag får uppleva och göra tack vare dig!!










SÖNDAG
Föreberedde och firade Passover med min värdfamilj (en kväll i förväg), den största av de judiska högtiderna, motsvarigheten till påsken. Vill ni läsa mer om det kan ni läsa mitt blogginlägg om det från förra året här, det var väldigt likt i år, massa god mat, trevligt sällskap, mycket historier och sång. Hade en jättetrevlig dag!

MÅNDAG
Jobbade 7.30-17.30 och hela dagen i stort sett gick åt till en utflykt till en liten stad en timme norr om Seattle där de växer massvis med tulpaner och det är en stor tulipan-festival hela april. Eftersom vädret var fantastiskt och det var första dagen på Spring break så var traffiken hemsk och det tog en evighet från freewayen till tulpan-plantagen. På vägen dit stannade vi på ett informationscenter, kliver in och alla vänder sig om och kollar på mig. En gubbe kommer fram och säger GRATTIS!! Du är vår 106e besökare idag, du har vunnit ett pris! Och I was like, are you kidding me or what the..? Trodde seriöst det var ett skämt, väntade på att någon skulle hoppa fram och ropa, HAHA GOT YA! Men ne, istället vill de ha mitt namn och ta en bild med mig och  tjejerna och så fick jag ett paket. Det visade sig vara en jäkla TE KANNA med tulpaner på!!! Exakt en sån som man tänker sig att gamla farmor har när hon har tebjudning för sina vänner med fint porslin. Höll på att dö av skratt.
När vi äntligen kom fram till tulpanerna blev vi inte besvikna i alla fall, det var så vackert! Så många, så fina färger, och utsikten över de snötäckta bergen, Mt Baker var helt synligt för himlen var klarblå, en vit stor bergstopp. Så vackert var det! Och tjejerna uppskattade det verkligen också, även om man fick höra ett par gånger om de skulle få någon glass eller inte. Men självklart så fick de både glass och facepainting, man blev ju inte "The Au Pair of the Year" för ingen anledning alls liksom. Det var tre trötta tjejer som åkte hem och slängde sig i soffan en halvtimme, sedan tvingade jag iväg mig själv till gymmet och ställde både Sanna och Sarah fårgan hur tusan de orkar att jobba tio timmar med barnen och sedan gå till gymmet och dra av ett bra pass!? Jag var helt slut och gick direkt till sängen efter det.

































TISDAG
Ännu en sommardag! Jobbade 8.30-18.30 Spenderade hela förmiddagen på lekplatsen och sedan målade vi lite ägg, en påsktradition jag själv älskar, och tjejerna också! Sedan hade vi en playdate över och lekte mest ute. Efter den åkte vi alla tre till As fiol, jag och E var på lekplatsen under tiden och sedan var det hem till middag och sedan sängen.








ONSDAG
Jag från 7 och avslutade med att skjutsa hela familjen till flygplatsen vid 2. Jag och tjejerna har mest gjort trkåiga saker som packa och städa hela dagen. Men vi hann med ett biblioteksbesök och att leka med As födelsedagspresent från mig, ett make your own markers-kit. Det var så himla kul!! Man får göra sina egna tushpennor från skratch. Du blandar din alldeles egna färg själv och sätter ihop pennan, sedan får du ge den ett namn och allt, A älskade det, precis som jag visste att hon skulle göra! Efter jag skjutsat dem gick jag till gymmet och nu har jag kollat ikapp lite serier och ska väl fortsätta med det tills jag somnar, vilket borde bli snart. Imorgon har jag mycket på min att göra-lista så jag behöver min skönhetssömn. Men åh så skönt att inte ställa klockan och inte bli väckt av en liten E som knackar på dörren en timme innan jag planerat att kliva upp, som i tisdag. Men åh vilka roliga dagar jag har haft den här veckan med mina små söta tjejer, det är sånna dagar som man älskar sitt jobb extra mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar