tisdag, mars 26, 2013

PASSOVER

Jag tänkte börja med en liten kort summering av vad Passover är. Min värdpappa har sagt till mig att det är den "judiska julen", med det menar han nog lite mer att det är den största judisk högtiden. Men jag såg under gårdagen flera saker som man skulle kunna hävda liknar julen jag är van vid. Den största likheten är maten. Men då menar jag inte att det finns någon som helst likhet i vad som äts, tvärtom, men det här med att förbereda och laga dagar i förväg och att det är vissa sortes maträtter som äts, och mängden. Men jag ska ta det från början.

Passover är alltså den största judiska högtiden, den firas i åtta dagar (med start igår (måndag) kväll alltså (ja dagräkningen börjar från kvällen)) och anledningen till att den firas är för att judarna blev friade från slaveriet under Faraon i Egypten för flera tusen år sedan (som med alla andra judiska högtider har de skapas efter att någon försökt skada de judiska folket, men de har lyckats överleva (ofta med hjälp av mirakel), har jag lärt mig).

Historien om det här blev jag själv förvånad över att jag redan visste (och om jag inte hade vetat så skulle jag lärt mig ganska snabbt med alla Passover-böcker jag läst med tjejerna de senaste veckorna), jag vet inte om det bara är jag, för jag kommer ihåg att jag och Moa hade en tecknad film som vi såg som små som handlade om uttåget ur Egypten med Moses i täten, eller om den här historien är välkänd hemma i Sverige (kan tänka mig att många i alla fall hört talas om det, de sju plågorna tex).

I alla fall så började gårdagen med att slutföra matlagningen sedan kom ett par familjer över och Sedern som det heter (alltså middagen) med att alla samlades i en cirkel på golvet och vi läste historien (Haggadah) om hur Moses befriade judarna från Farao och det sjöngs sånger om det. En viktig del är "de fyra frågorna" so mdet är tradition att de yngsta barnet ska sjunga. Det här är de fyra frågorna:

Why is this night different from all other nights?
On all other nights, we eat either unleavened or leavened bread, but tonight we eat only unleavened bread?
On all other nights, we eat all kinds of vegetables, but tonight, we eat only bitter herbs?
On all other nights, we do not dip [our food] even once, but tonight we dip twice?
On all other nights, we eat either sitting or reclining, but tonight we only recline?

Man har en speciell tallrik som olika slags mat ligger på som vi sedan åt lite av i tur och ordning när vi svarade på frågorna. Till exempel t vi persilja doppat i saltvatten för att påminnas om tårarna judarna föll. (blir för långt om jag ska skriva om allt)

En annan viktig del av maten (speciellt för E då hon har tjatat i flera veckor att hon längtar efter detta är) är brödet man äter under passover, Matzah. Det är som en blandning mellan tunnbröd och torra kex. Det är det enda bröd som äts under de här åtta dagarna, och det gör vi för att påminnas om hur bråttom judarna hade ut ur Egypten, så bråttom att brödet inte hann jäsas, därför blev det platt och hårt, bakat i solen.

Innan måltiden bryts ett av de här bröden itu, den större biten kallas för the Afikoman och den göms för att barnen sedan ska kunna leta efter den, och om de hittar den får de presenter. Men det sker efter maten. Mat vi åt (och som alla andra också äter under Passover, det äts speciell mat precis som vid jul då julskinka, köttbullar och prinskorvar är ett mste liksom) var bla: Matzah (surprise!), Kycklngsoppa med matzah balls (en kycklingsoppa med dumplings typ), charoset (en blandning av äpple och nötter, äts ovanpå matzah), gefilte fisk (som en potatis gjord av fisk, typ fiskbullar utan sås kanske!), horseradish (bitter ört, väääldigt bitter!), brisket (kött från ko i en god "sås" med sötpotatis, plommon, morötter), vegetariskt alternativ till det med blomkål bla, ägg, sallad, gröna böner, som ni förstår fanns det massa massa mat (som vid jul ;)!!

Efter maten (och efterätt) var det dags för barnen att leta efter the Afikoman och när de hittat den fick alla varsin leksak. Sedan öppnade vi dörren för Elijah och bjöd in honom, han och Miriam hade vin respektive vatten på bordet ifall de kom på "besök" (har sin historia det med som jag inte orkar skriva om). Avslutningsvis sjöngs det en sång.

Det var en rolig och trevlig upplevelse, jag gillar det här med att få vara med om den judiska religionen på det sättet jag får vara i min värdfamilj. Det är väldigt intressant och spännande. Skulle aldrig ha fått en sån här inblick i judendomen om de tinte vore för dem, och tror aldrig jag kommer att få det i någon annan religion efter det här. Jag uppskattar det mycket, och jag tycker faktiskt om det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar