tisdag, augusti 20, 2013

BOATING

Det jobbigaste med att skjuta upp att skriva ett sånt här inlägg är att när man väl gör det har man glömt s mycket!! Så jag tänkte bara skriva lite kort och satsa på att låta bilderna tala för sig själva liksom. Vi lämnade fastlanden på lördag och spenderade flera timmar, ja vad säger man motrandes? puttrandes? flytandes? Som ni redan märkt är jag allt annat än en båtmänniska. Det här var första gången jag spenderade mer än ett par timmar i sträck på en båt, första gången jag sov på en båt, första gången jag satt min fot på en så stor motorbåt (om nu inte färjor och evenemangsbåtar osv räknas). Så det här var verkligen en ny och spännande sak för mig (älskar att jag forfarande får möjligheter till att testa på så mycket nya saker under min tid här, även fast jag varit här nästan exakt ett år nu!!).

Vad det nu än heter så gör vi det lätt genom att säga att vi åkte båt (man kanske bara säger så? Kanske inte finns något speciellt ord) till ett jättefint ställe (jag har tyvärr glömt namnet på flera av ställena vi var på..) någonstans runt San Juan Islands där vi ankrade. Vi tog den "lilla" (om man nu kan kalla en båt med ratt och fodrade skinnsäten liten), eller här ska ni få höra vad jag har fått lära mig! Vi tog DINGEN (från engelska ordet dinghy (tror jag)) in till landet där vi gjorde en liten hike och barnen klättrade på några sandstensklippor med hål i, det var jättevackert. Sedan hade vi middag på båten, alla middagar var så himla mysiga! Hemlagad god mat, ett glas vin (på kanadensiska sidan såklart!), bästa värdfamiljen, vackra åh så vackra solnedgångar och kvällssolar och en ny fantastisk utsikt nästan varje dag. Det var något speciellt med att äta middag på toppen av en båt mitt i vattnet när solen håller på att gå ner. Efter tjejerna blivit nattade spenderade jag och min värdmamma i stort sett varje kväll framför den extremt lyxiga tvn på båten (självklart var det soround ljud trots att man satt tre meter från tv skärmen och dess högtalare) och såg första säsongen av Glee tillsammans. Vi blev som beroende, och detta säger ganska mycket då mina värdföräldrar i stort sett ALDRIG kollar på tv. Jag har sett dem se på tv en gång sedan jag kom hit, det var när det var presidentval, då satt vi och kollade en halvtimme eller så. Anyway, det var en rolig grej!

På söndagen åkte vi till Friday Harbor (åkte alltså förbi ön som vi kajakade till i juni! Det var sig likt) och släppte av instruktören som vi haft med oss sedan dagen innan. Tränade på docking och undocking eftersom det inte var det lättaste, mina värdföräldrar sprang runt med walkie talkies till och med för att kunna höra varandra, haha! Vi fortsatte sedan med att båta hela dagen. Vi åkte över kanadensiska gränsen och "gick igenom tullen" där (min värdpappa var den enda som klev ut, gick i land och gjorde ett samtal, och sedan var det kalrt), sedan fortsatte vi till Salt Spring Island där vi la till i marinan. Dagen var i stort sett slut, vi hade middag och sedan tog mina värdföräldrar en promenad och jag betade av ett par kapitel av mina böcker.

Jag klev upp tidigt på måndagen och tog en av kajakerna vi hade på båten och paddlade runt i morgonsolen. Vattnet låg spegelblankt och det var tyst. Morgonstund har guld i mund-moment, verkligen. Som när plopp en säl sticker upp huvudet tre meter framför mig och vi bara sitter och kollar på varandra. Synd att jag lämnade kameran hemma. Resten av måndagen bestod av en guidad tur av ön, vi hade en privat guide som gjorde turen eftersom dagen gick baserat på vad vi ville se. Saker vi gjorde var hika, plocka björnbär, picknicka, besöka fårfarm, åka upp på ett berg, leka på lekpark m.m. Det var en rolig dag, vi fick se väldigt mycket av ön! På kvällen skulle vi gå ut på middag och det är den värsta väntat på middag jag någonsin haft. Det var bokstavligt talat kaos och från det vi kom till restaurangen tills maten stod på bordet tog verkligen 2 timmar. Det var hemskt. Men väldigt god mat som tur var!!

På onsdagsmorgonen rullade (eller flöt kanske man ska säga) vi vidare till Sidney Spit där vi ankrade. Spenderade halva dagen själv på stranden med en svensk skvallertidning och mådde riktigt bra helt enkelt! Sedan spelade jag lite memory med tjejerna och jag och A åkte på en liten sväng med dingen och sen var det dags för middag i stort sett. Efter maten tog jag och min värdmamma en tur med kajakerna i solnedgången. Vi hade sällskap av en säl och en örn. Solnedgången var otroligt vacker och vi såg ända bort till topparna av Olympic Mountains. Så fint.

Torsdagen spenderades, efter en kort stund på båten, med att gå iland på Friday Harbor (och amerikansk mark igen) där vi gick till ett mausoleum och kikade och sedan sculpture garden och jag hann med en halvtimmes solande på båten innan det var dags för mina värdföräldrar att gå på date night och jag och barnen lagade middag och såg på film, fiskade lite innan sängdags.

Fredagsmorgonen var vi kvar i Friday Harbor, vi delade upp oss lite grann och jag tog en liten promenad och sedan la jag mig i solen på båten igen och läste innan vi åkte iväg till sista stället vi skulle övernatta på där vi ankrade. Vi hann med en tur in till stranden innan det var dags för middag. Sista kvällen, kändes lite ledsamt då vi hade haft en så himla bra vecka. Vi satt ute på däck och åt, solen gick lägre och lägre ner, det var jättevackert och sånär som perfekt när plötsligt det börjar hoppa upp delfiner en bit ut i vattnet. När man inte trodde att det kunde bli mer perfekt liksom. Vilken sista middag!

När vi vaknade på lördagen var det dock dimma och vi blev fast på båten och försenade flera timmar, vilket inte var det roligaste. Vi var inte hemma i Seattle förrän kl 6 på kvällen, och då slängde jag mig direkt i sängen! Som jag sagt förut, hade en jättebra vecka helt enkelt och jag är glad att jag alltid får följa med på såna här saker, vilket inte är en självklarhet för alla värdfamiljer. Här kommer lite bilder jag lyckats knäppa!