onsdag, oktober 16, 2013

CHEAP SHOPPING

Jag både hatar och älskar att det är så billigt att shoppa här i USA. ALLT man köper här är billigare än Sverige,  speciellt nu då dollarn är så låg i förhållande till kronan. Blir mindre kul när jag kommer hem på besök över jul och ska växa från dollar till kronor.. För JA, min biljett till Sverige över jul är bokad nu!!! Jag har världens snällaste mamma som bokade den i helgen medans jag var på Hawaii. Jag lämnar Seattle på eftermiddagen fredag den 13 (hoppas på att inte ha nå otur med flyget då..) och kommer tillbaks mitt på dan lördag den 28e. Och jag ser fram emot det så mycket att jag nästan spricker! Blir typ tårögd av lycka när jag pratar om det och börjar planera med familjen över skype. Jag kan inte fatta att det nästan är ett år sedan jag kramade om min mamma pappa och syster. ETT ÅR förstår ni hur lång tid det är att inte få träffa de personer man älskar mest av allt på denna jord? Jävligt lång tid! Jag längtar verkligen nu, och det bästa är att det är så himla snart att jag nästan kan ta på det. För tiden kommer springa förbi de här två månaderna, jag har så himla mycket skoj för mig!

För att återgå till det här med att det är så billigt här i USA. Jag mår dåligt när jag tänker på att gå i en klädaffär hemma i Sverige, eller ännu värre, en sportaffär! Och se prislapparna. Det är anledningen till att jag älskar att shoppa här i USA, det är så billigt så man vet inte riktigt vart man ska ta vägen. Men det är farligt, med tanke på hur lite lön man får som au pair och hur mycket det ska räcka till. Jag förstår att det finns de som köper upp hela sin lön. Det är så lätt när man tänker hur billigt allt är. Men tillsammans blir alla saker ändå en större summa. Och med tanke på att hela ens garderob när man kom hit var så minimal att den fått plats i en resväska så är det inte så konstigt att man ibland faller dit och köper alldeles för mycket.

Där är då anledningen till att jag hatar att det är så billigt att shoppa här i USA. Man gör det för mycket. Eller jag ska säga det såhär: det är alldeles för lätt att låta pengarna slinka iväg på kläder när det är halva priset jämfört med hemma, men d man egentligen borde spara pengarna till allt annat roligt som finns att göra här alla resor.

Ifall det inte är uppenbart så har jag spenderat lite pengar ikväll på kläder, pengar som jag egentligen har tusen andra saker att lägga på. Men det känns ändå ok för jag är jätte nöjd över de jag köpt! Dock gjorde jag av med 100 dollar då jag planerat att bara spendera 20, men det var det värt! Typ. Jag skulle endast köpa något att ha på mig i helgen för ca 20 tänkte jag. Jag hittade en klänning som jag älskar (vilket är jättesvårt i USA då alla klänningar är supertajta, minimala, extra korta, uringade överallt på kroppen), alldels perfekt! För bara 12 ynka dollar! Då blev jag glad. Men det var det enda jag köpte inför helgen, resten hade ja ginte alls planderat att köpa. Ett linne, en långärmad, två stickade tröjor och en kavaj för ca 70 dollar. Så värt!!

Så ja idag älskar jag att det är så billig shopping i USA. Frågan är bara hur jag kommer känna i helgen när jag står där med en tom plånbok medans mina vänner beställer drink efter drink. Eller när det är dags att betala den väntande sjukhusräkningen. Eller nästa resa. Eller säsongshyrningen av skidor. Eller ja ni fattar, utgifterna tar aldrig slut! Därför är det ibland jobbigt, det här med shoppingen

2 kommentarer:

  1. Hej fantastiska eldsjäl. Jag har precis bestämt mig för att ansöka om att bli Au Pair i USA. jag undrar om det finns något speciellt man kan göra för att förbereda sig, som att läsa barnböcker, om uppfostran osv? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har al barnerfarenhet man måste ha så ska det nog inte vara några problem! :) jag har läst nån bok om uppfostran när jag kom hit för att mina värföräldrar ville att vi skulle följa den. Men det tycker jag inte tt du behöver göra :) KRAM

      Radera