onsdag, oktober 16, 2013

HAWAII

Vi anlände i Kona på The Big Island på söndagen mitt på dagen. Spenderadefera timmar på flygplatsen där i väntan på min värdfamilj som kom med ettplan några timmar efter mig och Tess. När de kom åkte vi och hämtade upp vår hyrbil och sedan vidare till vårt fantastiskt härliga boende! Vi bodde i en kondo med havsutsikt, älskade det. Hade tre olika pooler och tennis bana, bästa var att det var inte alls så mycket folk som bodde där, så när man var vid poolen kunde den vara helt tom förutom en själva. Vi åt middag ute på en mysig restaurang och sedan blev det att hoppa i säng tidigt.



På måndagsmorgonen tog jag och Tess en springtur och höll på att drunkna i svett, fy så varmt och kvavt det var, inge kul alls! Men skönt efteråt. Åt jättegod frukost ute på balkongen när helt plötsligt en hel flock emd delfiner simmar förbi, hoppar runt och leker. Kan man få bättre utsikt medans man äter frukost än så? Helt fantastiskt var det!! Vi spenderade nån timme vid poolen innan vi följde med min värdfamilj in till "stan" där vi gick runt lite och kollade. Sedan blev det nån timme till vid poolen innan middag och innan vi gick och la oss utklassade jag Tess på kortspel som vanligt.








Vi klev upp tidigt på tisdagen för att åka och snorkla hela familjen. Vi snorklade på två olika stäle noch fick även se massa häftiga grottor och stenformationer från lavan, as häftigt! Hade en jättebra guide och en toppen dag! Blev några dopp i poolen för sista gången innan vi åkte och hade middag med kompis till min värdmamma. På kvällen var det dags att packa väskan igen och säga hej då till denna ö och min värdfamilj för att åka iväg själva till Honoulu på Oahu.








Planet lyfte 7 am på onsdagen och 25 minuter senare landade vi på Honolulu airport. Efter att ha lämnat väskorna på hostelet spenderade vi dagen på Waikiki Beach, ett block från vårt hostel (!), tills det var dags att checka in klockan 3. Vi lyckades hitta en matbutik och köpte på oss lite middagar och lunch. Bodde så himla bra i ett eget sovrum, delade badrum och kök med två stycken andra. Vi gick i säng tidigt för att kliva upp ännu tidigare.


Alarmet ringde klockan 5 på torsdagen, hike i soluppgången stog på schemat! Vi hikade upp till Diamond Head och såg solen gå upp över en fantastiskt vacker utsikt över hela Honoulu. Efter en promenad hem blev det ännu en slapp dag på stranden där vi träffade två andra svenska tjejer, Emmy och Åsa. Vi bestämde oss för att hyra en bil med dem dagen efter.

















Så på fredag morgon kom de och hämtade upp oss och vi åkte genom hela ön till den norra sidan där vi besökte tre stränder. På den första såg vi sköldpaddor, på den andra solade och badade vi. Sedan hade vi lunch innan vi avslutade på den vackraste stranden med sol och bad och promenad längs vattnet. Vi fortsatte vår road trip i regn vilket var synd, längs östkusten ner tillbaks till Honolulu igen.













På lördagen var vi inbjuden att följa med Emmy, Åsa och deras roomie och hans kompisar på hans båt. Så jag och Tess tog vårt pick och pack och pallrade iväg, nästan en timmes promenad längs waikiki beach and beyond tills vi till slut var framme på deras strand där vi hängde en stund innan det var dags att åka ut med båten. Hade en så fantastiskt bra dag!! Vädret var perfekt, molnigt men varmt och vattnet klarblått. Det tog inte länge innan all rädsla för hajar försvann och vi badade och hoppade från båten för fullt. Hade himla kul, men även det tog slut och vi åkte hem. På kvällen mötte vi upp Emmy och Åsa igen för en hej då-middag på Cheesecake. Så glad att vi träffade dessa härliga tjejer, hade två riktigt roliga dagar tillsammans med dem!

















På söndagen hade jag och Tess bestämt oss för att steka järnet. Gick all in med sololja och införskaffade oss en varsin luftmadrass så där flöt vi omkring och stektes nästan sönder. Skönt som fan måste jag säga! Till det började regna. Det öste verkligen ner. Vi sprang hem till hostelet och deppade lyckades halka när vi sprang runt ett hörn också så jag har två jättefina stora blåa blåmärken på armen, ser ut som jag blivit misshandlad. Vi tröstade oss med froyo, varm duch och lite slapp innan vi tog sista svängen i stan och sa hej då till detta härliga ställe och så började vi packa våra väskor för att åka hem på måndag morgonen.



Nu kan jag checka av ett resemål som jag velat göra sedan jag flyttade hit, eller kanske redan sedan innan dess, vem vill inte åka till Hawaii liksom? Att jag fick göra det med personer jag verkligen tycker om gör bara saken ännu bättre, väldigt lyckad resa högt över förväntan! Så ja, det känns lite grått att vara hemma igen måste jag få säga. Men har nyss bokat bussbiljett till Vancouver på fredag, ska bli kul att träffa alla häriga vänner jag har här i Seattle igen. Förväntar mig en jätteroligt helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar