torsdag, februari 27, 2014

MONEY MONEY MONEY

Häromkvällen satt jag och min värdpappa oss ner för att fixa min skattbetalning för det gångna året. Tanken slog mig i efterhand att det har gått ett helt år sedan vi gjorde det sist, det känns inte riktigt som det. Kommer att måsta betala lite mer än 600 dollar, och snappade upp att jag tjänat lite mer än 10 000 dollar på ett år. När man tänker efter, 65 000 kronor på ett helt år, det är ju ingenting jämfört med vad man tjänar i Sverige. Men ändå, med tanke på vad jag får i utbyte, helt ok och en ganska stor summa pengar som jag försöker komma underfund med vart tusan de tagit vägen!? Pengar försvinner alldeles för lätt, en kaffe där, tandkrämen är slut, en lunch där, behöver nya strumpor, middag med kompisarna där, ja ni fattar. En stor del av dessa pengar har gått till resor, såklart. Men det har verkligen varit en utmaning att leva i USA, där allting är så sjukt billigt, valmöjligheterna oändliga och så mycket spännande ovanliga saker, på en budget. Att inte kunna spendera hej vilt, att inte kunna köpa allt man vill ha trots att det är så löjligt billigt att man nästan känner sig tvingad (har sagt hur många gånger som helst när jag köpt något nytt att jag var tvungen att köpa det för det var så otroligt billigt och i Sverige skulle jag fått betala det dubbla priset, så jag var tvungen att köpa det för jag tjänade så mycket på det).

Nu har jag inte så många löner kvar och det kommer att bli ännu svårare att hålla debit cardet i styr, inga impulsinköp, planera varenda dollar jag spenderar, så att pengarna räcker. Jag vet inte riktigt var jag ville komma med det här inlägget. Men jag har insett att jag ångrar mig lite grann att jag inte jobbade ett halvår hemma i Sverige innan jag åkte, så man låg på en 100 000 svenska kronor plus på kontot och bara kunde spendera dem hejvilt på vad man än ville ha, som vissa andra (nämner inga namn men några vet nog vem jag menar, heheheh ;)). Det här med pengar kan man i alla fall aldrig bli klok på, eller få för mycket av. Det är såklart inte det viktigaste här i livet, money can't buy happiness and all that, men jag skulle då allt vara lite gladare med ett par extra nollor bakom saldot på mitt konto just nu! Just sayin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar