tisdag, mars 04, 2014

EXCEPTION

Detta skrev jag igår på morgonen, men det publicerades aldrig av någon konstig anledning:

Det är så skönt att känna sig utvilad en måndag, men det är inget som brukar hända, men idag gjorde det det, bara för att jag hade en sovmorgon! Börjar inte jobba förrän det är dags att hämta tjejerna på skolan halv 4 idag, vilket lyx! Men så är det när man jobbar lördag kvällar. Enligt reglerna ska en au pair ha en och en halv ledig dag i sträck varje vecka (och en hel helg ledig varje månad). Så när jag jobbar en lördag kväll får jag hela söndagen och halva måndagen off. Något som är väldigt tråkigt (och tragiskt?) är att jag är en av de få au pairer jag känner som faktiskt får min måndag morgon off när jag jobbar en lördag kväll.

Jag tycker det är rent ut sagt förjävligt att när vi pratade om det här i helgen, jag och mina vänner, så kom vi fram till att min värdfamilj är ett undantag när det kommer till det här. Ingen av de jag pratade med om detta i helgen har någonsin fått en måndag morgon ledig när de jobbat en lördag kväll. Min värdfamilj är ett undantag, för att dem följer reglerna. Hör ni hur hemskt det låter!?

Det gör mig så jäkla förbannad, att det är såhär det är i au pair-världen. Jag slutar aldrig förvånas över historier jag får höra om värdfamiljer som utnyttjar sina au pairer och bryter mot regler (jag har såklart även hört historier, och personligen känt, au pairer som varit riktigt dåliga också, brutit mot regler och inte alls varit snäll mot sin värdfamilj. Som allt annat här i världen finns det två sidor). Men just nu är jag bara så jäkla less på det, när personer som ställer upp och gör allt för sin värdfamilj när de inte ens kan följa några enkla regler och ge sin au pair den ledighet hon/han förtjänar. Att jobba 10 timmar om dagen, 45 timmar i vecka och då få en timlön på 28 kronor i timmen, som att det inte är tillräckligt bra måste de utnyttjas ännu mer. Det är bara så fel, och jag blir så ledsen att det ska vara så. Jag kan helt enkelt inte förstå mig på varför sånt här händer, hur svårt kan det var att följa reglerna.

Och återigen blir jag påmind om vilken tur just lilla jag har haft, som har min värdfamilj. Den bästa värdfamiljen i hela världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar