söndag, februari 17, 2013

SUNDAY EVENING OFF

Då var jag hemma igen efter ännu en helg! Det är söndag kväll och jag jobbar inte, vilket blev en trevlig och väkommen överraskning. Behöver verkligen lite vila ikväll känner jag (trots nästan elva timmars sömn i natt hahahha!!), har ont i hela kroppen sedan snowboardåkningen och huvudvärken har börjat smyga sig på nu känner jag hand i hand med hosta (om du har smittat mig Rebecka då blir jag verkligen inte glad...).

Har i alla fall haft en toppen helg tillsammans med min Maja. Igår var vi som sagt och åkte snowboard. Jag var hur nervös som helst innan, inte för själva åket konstigt nog, utan för att hoppa av liften haha.. Som tur är har dom bara sittlift, så antar att det är lite lättare, men var dösäker på att jag skulle ramla pladask när jag skulle av så att de skulle få stanna hela liften och hjälpa mig upp. Det hände aldrig dock, som tur var!

Sedan kom då första åket. När det kommer till att prova på nya saker så är det något jag verkligen tycker om. Det är så himla kul att få lära sig något nytt, göra något som man aldrig gjort förut. Speciellt när det involverar någon slags idrott eller annan fysisk aktivitet, något äventyrligt! Och jag är inte så värst rädd av mig heller. Så gick ut hårt med förväntningen att jag skulle kunna åka nerför backen direkt liksom. Det tog 30 minuter att ta mig ner första åker, och jag vet inte hur många gånger jag ramlade.. Efter det var jag svettig, frustrerad och öm. Men gav inte upp! Åk nummer två gick hur bra som helst!! Efter det flöt det bara på och både jag och Maja blev bättre för varje åk som gick.

Sista åket innan lunch föll jag dock väldigt olyckligt, i hög fart rakt ner på rumpan.. Haha låter jättekul, men fy fasen vad ont det gjorde. Kunde knappt andas och trodde jag hade brutit rumpbenet eller nåt sånt haha.. Vi gick och åt lunch och värmde oss lite (vädret var verkligen inte med oss, det var regnigt, blött, kallt, snöigt, blåsigt, ja allt.. utom sol..) sedan upp i backen igen!

Efter 3 meter på det åket ramlade jag lite lätt på rumpan, och satan vad ont det gjorde av ett så litet fall. Var nära att jag gav upp där, för hur skulle jag kunna fortsätta åka om det gjorde sådär ont att ramla nu och jag ramlade så pass många gånger per åk.

Men istället för att ge upp bestämde jag mig för att hel enkelt åka lite lugnare och inte utmana mig själv så mycket, och se till att inte ramla! Vilket inte var det lättaste men till slut så åkte jag ner för backen, hyfsat fint och utan att ramla en enda gång. Stolt!

Innan dagen var slut såg Majas åkning riktigt bra ut mste jag säga! Min var väl inte heller så dålig, lärde mig att svänga hyfsat bra åt båda hållen, tåsida hälsida, främre ben, bakre ben osv osv (Youtube lärde mig att åka snowboard över en dag). Men vågade aldrig riktigt komma upp i några höga hastigheter av rädslan att ramla på min onda rumpa igen.. Men vem vet, kanske fortsätter med snowboardåkandet framöver och blir ännu bättre!

Hade i alla fall så otroligt kul! Och hade aldrig trott att det faktiskt skulle gå så bra som det gick. Grymt nöjd med dagen och hela helgen.

Det mindre roliga som hände på vägen hem var att vi var centimeter ifrån att krocka.. Vädret var som sagt hemskt, och när vi skulle hem var vägen täckt av blaskig snö och regn. Här i USA kör alla som idioter, no matter vad vädret är. De hade dragit ner hastigheten till 60 miles per hour (lite mer än 90 km/h), i de där förhållandena hade vi i Sverige dragit ner hastigheten till 50 km/h, seriöst.

Vi kör i alla fall och rätt som det har bilarna framför oss bromsat in, vi bromsar och får sladd och det är alldeles för nära till bilen framför. Men som tur är kan vi med lätthet byta fil och bromsa in. Det var en olycka längre fram, en av säkert 5-6 stycken, tappade räkninen hru många vi såg längs vägen.

I alla fall, nån minut senare ser ajg i ögonvrån en bil komma rakt emot oss på förarsidan vid Maja, sedan PANG kör han in i hela vår sida, fast i medfart liksom. Hela vår bakspegel blev helt förstörd och det blev skrapor längs med hela bilens högersida. Han fick bilen framför oss också. Vi var ganska chockade båda två, men glad att det inte blev värre!

Men som om det inte var nog med det pajade blinkersena plus bromslyset när vi kom till Issaquah, så körde med handsignaler i mörkret hela vägen hem till Maja, vilket förmodligen inte syndes allt med tanke på hur mörkt det var.

Lite läsktigt, men det gick bra och kunde ha gått mycket värre! Får en i alla fall att tänka efter lite, och bli irriterad på alla idiotiska amerikanare som gör som galningar.. Inte konstigt att det sker så många bilolyckor här, förvånansvärt att det inte sker ännu mer. Få ta körkort när man är 16, ja det säger väl allt.. Hur ansvarsfull är man då liksom?

Nog om det,här kommer lite bilder från i fredags och lördags!
                             
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar