måndag, juni 03, 2013

CANCUN, MEXICO

Tänkt lite på det här med att skriva om min och Jonnas resa till Mexico, hur tusan ska jag kunna göra det? Det finns så mycket att berätta, för mycket för att skriva ner och mycket som jag inte ens vill skriva om här på bloggen. Så jag funderade på om jag bara skulle slänga upp ett gäng bilder och skriva att vi hade en awesome vecka, men jag sträcker mig så långt att jag berättar litegrann vad vi hade för oss under dagarna. Så nu kommer ett långt inlägg om hela veckan, men ändå väldigt kortfattat. Kan ju börja med att berätta att vi hade med oss tre kameror och efter fyra dagar hade vi lyckats ha sönder två! Men som tur var började båda fungera igen mot slutet av veckan. Men på grund av det knäppte vi mest kort i början av veckan. Enjoy!

Vi åkte på lördag morgon från Seattle och landade i Mexico sent på lördag kväll. Inget av mina bankkort fungerade när vi skulle betala hostelet och till en början kunde jag inte ringa hem till USA heller. Efter en hel dels ringande till slut fixade allt sig och vi kastade oss i sängen, döda.
Tidig uppstigning på söndagen. Ingick frukost på hostelet som förövrigt var superfräscht och hade ett rooftop med bar, jacuzzi, hängmattor, solstolar, ja det riktigt nice och vi träffade massvis med trevligt folk där! Det bästa och sämsta var att hostelet låg i downtown Cancun, vilket innebar att för att komma till stranden där också alla hotell och nattklubbar låg så behövde vi spendera en halvtimme på bussen. Det var bra på det sättet att hade vi bott på ett hotell på stranden hade vi nog inte rört oss långt utanför hotell-området, nu fick vi se mycket mer av Cancun och närområdena. Men det tog ett tag för oss att ta sig till stranden, bara att packa allt, för man kunde ju inte bara gå in igen och hämta om man glömt något. Så dagarna på stranden blev inte så långa. Vi spenderade väl ca 4 timmar, och varje dag var det moln.. Så ingen av oss tyckte väl att det såg ut som vi varit en vecka i Mexico när vi kom hem, men som tur var var det i alla fall varmt och skönt!

På söndagen åkte vi till den populäraste allmänna stranden, den låg alldeles vid alla nattklubbar, så det var väldigt mycket folk och musik osv. Det var ju kul med tanke på att vi träffade massa och kunde beställa mat och dryck där vi låg på stranden. Men efter ett par timmar började vi störa oss på att det blev så sjukt mycket folk och att vara blond och iklädd bikini på en allmän strand i Mexico, där alltså alla mexikanare också är på samma strand, tja det var väl första gången på resan som jag kände att jag nog vill färga håret brunt när jag kommer hem.
På eftermiddagen pallrade vi oss hemåt. På kvällen tog vi en tur i området på jakt efter en restaurang. Hamnade i ett mall och fick återigen känslan av att jag önskade jag var brunett. Vi var de enda turisterna där tror jag. Åt i alla fall en god middag med allas blickar i hela food courten på oss.
På kvällen gjorde vi första utgången. Utelivet i Cancun leverade direkt! Besökte först en nattklubb där vi hade öppen bar, vilket vi utnyttjade fullt ut, blev kompis med bartendern och Jonna drog igång bardansandet för kvällen. Vi avslutade kvällen på den största nattklubben som också hade som en show man såg. Vi blev uppdragna på bardisken och blev alldeles till oss när de spelade Swedish House Maffia. Nån gång efter det tappade Jonna kameran i slasken innanför baren som hon dök ner i för att rädda den. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta!
En annan anledning till att dagarna på stranden aldrig blev så långa var för att vi aldrig var hemma på hostelet före kl 4 på morgonen.. Det var tungt när klockan ringde klockan 9 på måndagsmorgonen men det var nog den dagenvi var duktigast på att kliva upp äta frukost och åka till stranden. Nu åkte vi en rejäl bit längre bort för att komma till en liten lugnare strand trodde vi. Och lugn var den verkligen! Det blev våran favorit strand, Dolphin Beach hette den, det var inte alls så mycket folk och stranden var väldigt stor och det var gratis parasoll. Vi njöt fullt ut!
På tisdag kväll gick vi ut igen, till en annan nattklubb där vi ännu en gång blev uppdragna på scenen. Såg oss själva på en tv-skärm, ganska kul då vi syndes så väl, båda i vita linnen och jeans shorts, och så det blonda håret såklart! Hade inte kunnat göra detta med nån annan än Jonna! Vi hamnade på något sätt längst framme vid scenen när det var dags för wet t-shirt contest. Inga kommentarer på det!
Tisdagen blev inte riktigt som planerat, vi hade tänkt komma iväg tidigt men kom inte iväg förrän mitt på dagen. Vi åkte buss ner till Playa del Carmen ca en timme ifrån Cancun. Vi spenderade resten av dagen på den helt fantastiskt vackra stranden där, checkade in på vårt sunkiga superbilliga hostel vi skulle sova på och sedan strosade vi runt längs stranden, på alla mysiga turistgator och åt på en god restaurang. Känslan av att kunna beställa ett glas vin eller en öl till maten när man inte kunnat göra det på nio månader..
Supertidig uppstigning på onsdagen då vi skulle bli upphämtade i Playa del Carmen för att sedan åka vidare till Tulum ut i en djungel där vi gjorde massa kul som zip line, rappellering, snorkling i cenotes, sedan hade vi lunch där innan vi åkte vidare till ett akvarium där vi simmade med delfiner, hajar, stingrockor och sjökor! Det var verkligen en häftig upplevelse, höjdpunkten på dagen var att faktsikt simma med delfinen, hålla i dens fenor och den drog med en. Häftig känsla. Något man drömt om sedan man var liten och som alltid varit på listan över saker man måste göra innan man dör. Check!
Stingrockorna var också häftiga, dom simmade uppförbenen på en, höll på att skita på mig först och en tjej i gruppen började nästan grina, haha. Jag och Jonna tog mod till oss och simmade ut där hajarna låg på botten, synd att de bara låg där och latade sig, men nu kan vi säga att vi har simmat ovanför hajar, check! Stora var de också, större än delfinen. Sjökorna var äckliga, täckta av alger och en stor klump bara. Bebisen var söt i alla fall.

På kvällen åkte vi tillbaks till Cancun, köpte hemtmat och satt uppe på takterrassen, drack margaritas och bara mådde.
Torsdagen tog vi en färja ut till en ö, Isla de Mujeres där vi spenderade dagen. Jättefint, hittade vår drömstrand där vi var nästan själva, livet! På kvällen gick vi ut på samma ställe som sist. Hade en bra kväll men med lite dramatisk hemresa för oss båda då vi splittrades, var skönt att krypa ner i sängen tillsammans efter den kvällen!
På torsdagen träffade vi föresten två svenska tjejer på hostelet som vi åt frukost med på fredagen och sedan följde en av dem med oss till stranden. Vi åkte tillbaks till favorit stället, Dolphin Beach. Vid lunch bestämde jag och Jonna oss för att testa våra magar lite med att gå till det enda matstället där. Det var ett övergivet hotell där det var några som hade sin lilla restaurang där inne bland bråtet typ. Vi gick all in och beställde haj och hela räkor, det var sjukt gott!! Och ingen av oss blev dålig heller!
På fredags kvällen följde den ena av de svenska tjejerna med oss ut, den andra var sjuk, tillsammans med en tjej från Australien som vi också träffade på hostelet. Vi gick till klubben som var "the place to be" på fredagar, vilket resulterade i en fullproppad klubb med knappt nån yta att dansa på. Som tur var blev vi uppbjudna till nån VIP med ett gäng från England. Som vi efter några timmar följde med till stranden, och kvällen fick ett abrupt och galet slut! 
På lördagen var Jonna inte så villig att kliva upp ur sängen, så jag drog till stranden själv för att pressa sista timmarna! Under en molnig himmel visade det sig.. Jonna joinade efter nån timme lagomt till regnet kom. Vädret var inte på vår sida, men var väl inte  den bästa tidpunkten att vara i Mexico heller, med tanke på vädret. Men vi njöt ändå, sista dagen innan det var dags att komma tillbaks till verkligheten.

Vi hade tänkt ha en lugn kväll, packa väskorna osv. Men vi bestämde oss för att vara med på hostelets BBQ night, där vi träffade ett par trevliga killar som vi sedan följde med ut på en lokal klubb där alla, utom vi, var mexikanare. Ni kan ju tänka er uppmärksamheten jag och Jonna fick! Men det var inget negativt, ingen som kom och tafsade och hade sig som det var på de stora klubbarna, utan vi blev tillfrågade om vi ville dansade, tillfrågade om vi ville ta kort med några och bjudna på en hel hink med öl! Det var jättekul, så vi klev upp på scenen och bjöd på en show, men mest umgicks vi, dansade och hade kul.
Alldeles för länge dock med tanke på att vi planerat att lämna hostelet kl 5 på söndag morgonen. Klockan hann bli halv 6 innan vi båda var tillbaks på vårt rum igen! Slängde ner alla grejerna i väskorna och tog en taxi till flygplatsen. Vi var där i bra tid, men vi var så sjutk trötta så vi glömde bort tiden när vi väl var där och satt och åt frukost lite förlänge tills vi hör våra egna namn bli uppropade för "the last call for flight nr..". Paniken! Sprang till gaten och väl där bestämmer de sig för att söka igenom mina väskor! Kände för att falla död ner på marken när jag tio minuter senare kunde joina Jonna på flyget, där ALLA sitter och väntar på MIG. Om blickar kunde döda. Hehe sorry säger jag tomatröd i ansiktet och skyndar mig till min plats. Säger några svordomar till Jonna, lutar huvudet mot fönstret och somnar innan planet ens lyft.

Vaknar när det är dags att fylla i papprena, somnar igen och vaknat i samma stund som planet tar i marken i Texas. Vad hade jag inte gjort för att få fortsätta sova då.. Att sedan få stå och köa i två timmar var ju inte det roligaste, speciellt då jag och Jonna inte ens fick stå i samma kö för jag är en amerikansk invånare, och hon är bara på besök. Och självklart hamnar jag hos en vakt som inte vet vad au pair är och fick stå där i tio minuter innan han släppte igenom mig.. Vet itne om det var skönt eller hemskt att spendera fyra timmar halvsovandes i en stol efter det i väntan på flyget till Seattle. Skönt var det när vi var hemma i alla fall, men också tråkigt såklart. Vill inte ens skriva om hur det kändes att säga hej då till Jonna på måndagen.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! :)
    När ni åkte till mexico, var ni då tvungna att fixa några speciella papper eller något liknande, eller var det bara att boka resan och åka iväg? :)
    Vill nämligen också åka till Mexico som au pair i usa, så tänkte att det vore bra att höra med någon som gjort det!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt att jag inte svarat!! Har missat mina senaste kommentarer här på bloggen på nåt sätt.. Ne, vi behövde inget visum för att vi är svenskar, och du behöver ingen påskrift på ditt DS för att åka till Mexico och Kanada, så det var abara att åka! Glöm inte DS-pappret bara :)

      Radera