söndag, december 16, 2012

EXPLANATION TO BLOG-LANGUAGE

En förklaring till mitt inlägg här om dagen som var skrivet både på engelska och svenska. Ju längre jag är här i USA desto mer vänner skaffar jag och personer möter jag som inte pratar svenska. Antalet engelsktalande Facebook-vänner och mina följare på twitter blir fler och fler, anledningen till att jag både twittrar och skriver på Facebook (de få gånger jag gör det) på engelska. Flera av mina vänner med annan natonalitet än svensk har sagt att de vill att jag ska börja blogga på engelska, så att de också kan läsa och förstå. Vissa gånger känner jag själv att jag skulle vilja det, främst för att då kan alla förstå. Engelska är ett sånt internationelt språk, när jag skriver på svenska låser jag ut så många. Och självklart vill jag att alla som vill ska kunna läsa vad jag skriver.

Men skulle jag öbrja blogga på engelska finns det så många hemma i Sverige som inte skulle kunna läsa, som inte är lika bra på engelska som mina vänner här borta är. Till exempel pappa skulle inte förstå ett ord! Och många av mina vänner skulle tycka att det är för jobbigt att läsa på engelska och därför sluta läsa vad jag skriver. Och vad är då viktigast? Vad är anledningen till att jag skriver den här bloggen? Det finns många anledningar. Det är ett sätt för mig att skriva av mig alla tankar, berätta min historia. Min blogg kommer alltid att finnas kvar, ett minne av min tid här i USA, som en dagbok. Men den främsta anledningen till att jag började skriva är för alla mina nära och kära, vänner och släkt, okända och kända, nyfikna och intresserade, ska få veta vad som händer i mitt liv när jag bor här, på andra sidan Atlanten. Det var grundidén med min blogg, även om det sedan dess har blivit så många fler anledningar så är det fortfarande den största. Jag vill att ni där hemma ska kunna ta del av mitt äventyr. Och jag vill att jag själv ska kunna gå tillbaks och minnas allt jag varit med om när jag läser om vad jag skrivit.

Därför kommer jag inte att börja blogga på engelska. Tyvärr mina engelsktalande vänner. Men jag tänker på er när jag skriver mina rubriker, som ofta är på engelska, för att ni ska veta vad inlägget handlar om, och kunna översätta det på Google translate (eller Bing om mi nvärdpappa fick bestämma) ifall ni vill läsa. Tanken finns dock på att börja göra inlägg på både svenska och engelska, som det jag gjorde här om dagen. Vad tycker ni, mina läsare, om det? Finns det intresse av det? Eller blir det bara för mycket text som är onödig och jobbig att läsa? Tveka inte att kommentera och säg vad ni tycker!!





An explanation to my post the other day that was written on both English and Swedish. The longer I am here in the US, the more friends I get and people I meet that doesn't speak Swedish. The number 
English-speaking friends on Facebook and followers on Twitter become more and more, the reason to why I both tweet and write on Facebook (the few times I do that) in English. Several of my friends with another nationality that Swedish has said that they want me to start blogging in English, in that way they also can read and understand. Some times I feel that I myself also would like that, first and former because that everyone would understand  English is also an international language, when I write in Swedish I shut so many people out. And of course I want everyone who wants to read my blog to be able to do that.

But, if I would start blogging in English, there's so many people at home in Sweden that wouldn't be able to read, that doesn't know English as well as my friends over here. For example, my dad wouldn't understand a thing! And several of my friends would think it's to hard to read English and therefore wouldn't read at all. And what is then the most important thing? What is the reason I do write this blog? There's many reasons. It's a way for me to write down all my thoughts, to tell my story. My blog will always remain here, a memory of my time here in the US, like a diary almost. But the biggest reason to why I began writing here is so that all my close people, friends and relatives, known and unknown, curious and interested, will have a chance to get to know what's happening in my life when I live here, on the other side of the Atlantic. That was the basic idea with my blog, even though the reasons have become so many more since then, it's still the biggest reason. I want you people at home be able to take part in my adventure. And I want myself to be able to go back and remember everything I've been trough this year.

Therefore I wont begin writing in English here. Sorry my English-speaking friends. But I am thinking about you when I write my head lines, which often are in English, so that you will know what the post is about, and be able to translate it on Google Translate (or Bing if my host dad would decide) in case you wan to read. The thought does exist though to start doing posts in both Swedish and English, as I did the other day and am doing now. So, what do you, my readers, think about that? Is there any interest of that? Or will it just be too much unnecessary text that is hard to read? Don't hesitate to comment and say what you think!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar