torsdag, december 13, 2012

SOME DAYS I NEVER WANNA LEAVE

Borde sova just nu, men kan inte slappna av. Kan inte förstå att hemma i Sverige firar ni Lucia-morgon nu. Jag har inte ens haft en tanke på att det är 13e december. Tiden har gått så fort, och tanken på att det snart är jul känns jättekonstigt  Inte bara för att det känns som att tiden bara flugit förbi, utan även för att det inte känns som jul. Det är så konstigt, man har ju sina traditioner hemma som man gör varje år, allt julpynt hemma som ska vara på ett visst sätt, granen, julgodis och allt annat julbak, umgås med släkt och familj, lucia-tåg på alla skolor, allt som det pratas om på tv och överallt är jul. Ingenting av det har jag just nu, inte i hemmet i alla fall. Behöver bara gå utanför dörren för att se alla andras julpynt, men det är ändå inte samma sak som hemma, som det alltid har varit varje jul så länge jag kan minnas, därför känns det verkligen inte som jul. Och visst, det känns lite tråkigt. Men ändå okej.

Om en vecka från idag kommer jag att för ovanlighetens skull befinna mig i ett tyst hus här, eftersom jag nästa onsdagsmorgon ska skjutsa min värdfamilj till flygplatsen för de ska åka till Mexico på semester. Så jag kommer vara extra ledig i hela 5 dagar innan min svenska familj kommer hit. Det ska bli skönt med lite ledigt och lite tid för mig själv. Men det känns konstigt att det är så snart, så snart tills min familj kommer hit.

Jag vet inte hur det kommer kännas eller bli, jag vet inte hur jag ska kunna slå ihop mina två liv. Det känns bara overkligt att de ska vara här, i mitt Seattle, i mitt liv. För det här livet har jag skapat utan dem, hur hemskt det än låter att säga det så är det här är ett liv som de inte är med i. Inte på det sättet som de alltid har varit i mitt liv hemma i Sverige.

Gah, det är förvirrande. Och svårt att förklara för alla er som inte är au pairer. Det är i alla fall där mina tankar går ikväll. Hade en timmes Skype med mamma idag, vilket var jätteskönt! Känns helst fantastiskt att höra henne säga: "Skriv ihop en lista med saker du vill att vi ska ta med" aaaaaah, Kalles Randiga, pulver till bea sås, LÖSGODIS, marabou, hur ska jag kunna begränsa mig själv, finns så mycket jag vill ha som jag saknar!

Hann också med en Skype med Josef idag, för ett tag kändes det som att de senaste fyra månaderna inte hänt och att jag var tillbaks på Sandö igen. Och så var vi tillbaks till det här med två liv!

Jobbdagen gick fort idag, bakade kakor (Svenska drömmar!! Inte likadana som hemma blev dem, speciellt inte som mormors, men de blev goda!) och städade, gjorde ansiktsmålning på tjejerna och A gjorde på mig, sedan tog jag A till simning, middag och Hanukka. Jag åkte direkt ner till downtown efter det för att träffa Maja. Vi satte oss på Starbucks och bara pratade. Min Maja, så mycket jag tycker om henne!

Sedan hoppade jag av bussen vid Kerry Park på vägen hem och satt där i säkert en halvtimme i kylan, musik i öronen och downtown rakt framför mig. Seattle slutar aldrig att taking my breath away. Denna vackra stad som jag trivs så bra i. Vissa dagar känns det som att jag aldrig vill flytta härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar