tisdag, december 11, 2012

MY FIRST HANUKKAH

Inte nog med att jag hade sovmorgon imorse och faktiskt sov 10 timmar, så hade jag ändå problem med att komma ur sängen, det var sjukt jobbigt att tvinga mig själv iväg till gymmet, och ännu jobbigare att faktiskt vara där. Och nu ikväll är jag lika trött som igår kväll igen, så tror jag ska gå och lägga mig tidigt idag (förlåt, vet att jag lovade redan igår att skriva om Vancouver, men jag orkar helt enkelt inte.. imorgon dock, då LOVAR jag!).

Firade min första kväll av Hanukka idag med min värdfamilj (det är egentligen den 4e men jag har ju varit borta och igår var jag ensam med tjejerna). Jag tänkte förklara lite kort vad jag har fått lära mig vad Hanukka är. Det är alltså en judsik högtid, såklart, som pågår i åtta dagar. Kortfattat handlar det om att judarna tog tillbaka ett tempel som blivit helt förstört, och de hade bara olja till ljus för en dag till att städa upp. Men så hände ett mirakel att oljan räckte i åtta dagar. Därför varar Hanukka i åtta dagar, och olja är en stor symbolisk betydelse. Kort och lätt sammanfattat i allla fall.

Man äter mycket mat med olja, och man tänder ljus, vilket vi gjorde. Vi tände Menoran, som är en ljusstake med plats för 9 ljus. Man tänder alltid det i mitten först och använder sedan det för att tända de andra. Antalet ljus ökar för varje kväll, så det är inte förrän på den 8e och sista kvällen som alla ljus är tända. Sedan åt vi Latkes som är som pannkakor av potatis, friterade i olja, med äppelmos och sour cream på. Middagen var en "vanlig" middag, nudlar med bönor, grönsaker och "fejk-kött", och till efterätt åt vi donuts, där oljan kommer tillbaks igen.

Efter middagen bytte vi presenter. Tjejerna fick en varsin barbie av mig, A ett kit med ansiktsmålning och E ett pussel. Mina värföräldrar fick presentkort på bio och en kväll med barnvakt, och av dem fick jag en upplevelse, massa olika papper med förslag på vad jag kan välja på. Kunde inte ha fått en present som passat mig bättre, så snällt av dem!

Efter det spelade vi drejdel, som är ett spel där man snurrar drejdeln och så har man ett antal choklad-mynt, beroende på vad man snurrar måste man antingen lägga ett chokladmynt i mitten, som en pott, eller ta halva potten eller hela, eller så gör man ingenting. Så spelar man tills en person vunnit alla mynten.

Min värdmamma frågade mig om det inte känns tråkigt att inte få fira en amerikansk jul. Jag sa att ne det gör det faktiskt inte, jag kommer ju att ha min svenska familj här, vilket kommer kännas jättebra. Och så får jag ju uppleva det här, Hanukka, något helt nytt som jag aldrig fått göra förut, och förmodligen aldrig kommer få göra igen. Jag är så glad att jag får uppleva en helt ny kultur och nya traditioner under det här året. Det är det långt ifrån alla som får en chans att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar