torsdag, januari 31, 2013

CHILL DAY

Har haft världens chillaste dag med tanke på att jag har haft E hela dagen, eftersom min värdpappa jobbar och han brukar i vanliga fall ha specialtime med E då hon itne har pre-school på torsdagar. Vi gick till Sarah redan vid 10 på morgonen och var där till klockan nästan var 3, och jag slutade halv 4, så i stort sett hela dagen spenderade vi där på playdate.

Playdates är veckans höjdpunkt för en au pair, verkligen! Det är som när man gick på högstadiet och en lektion blev inställd och man fick hål. Det är alltid "lättare" när en kompis till tjejerna kommer över efter skolan, de brukar oftast leka så bra tillsammans, har alltid kul och eftersom tjejerna är så pass gamla ändå så behöver inte jag göra så mycket. De vill verkligen inte leka med mig när det är en kompis här liksom.

Men playdates med andra au pair-vänner och deras värdbarn, som med Sarah och hennes, det är ändå de bästa! För då är både jag och barnen glada och har kul, det är inte bara E som fick umgås med en kompis, jag får också göra det. 

Barnen lekte jättebra tillsammans, så jag och Sarah kunde bara sitta och babbla och umgås. Sedan bakade vi pizza, barnen gjorde en egen och vi gjorde en, supergott och jätteenkelt att göra! Vi var som sagt där flera timmar, men tiden går fort när man har kul.

Efter jobbet idag hade jag min class som vanligt, ett jättebra pass idag igen. Mina ben är döda. Ska bli spännande att se hur det kommer kännas att åka slalom efter det här, som jag förövrigt är astaggad inför!! Just nu sitter jag i alla fall svettig och full i magen efter en god burrito, "jobbar" lite. Min värdpappa är ute och gör ärenden så jag sitter bara i köket och chillar så jag kan höra ifall tjejerna vaknar och behöver mig, inte så mycket till jobb direkt. 

Det är en tanke som ofta går igenom mitt huvud, hur otroligt chill jobb jag har ibland (speciellt dagar som den här då jobb-passen är oförskämt enkla och faktiskt roliga!). Eller överhuvudtaget, även om det inte är det lättaste ibland (ja det kan faktiskt vara riktigt jävla svårt att vara en au pair ibland. Tänk bara vilket ansvar jag har, säkerhet, uppfostran, jag har ett sånt otroligt stort inflytande på barnen. För att inte tala om de dagarna då allt bara går fel, barnen är på ett hemskt humör och man befinner sig i ett annat land och bara vill åk hem.), jämför jag ändå med ett jobb jag kunde haft hemma i Sverige så är mitt så otroligt bra.

Här får jag leka på mina arbetspass, jag får vara ute i solen, åka och göra roliga saker som gå på zoo. Jag har ett gratis boende och får äta hur mycket jag vill varje dag, gratis även det. Jag får uppleva så otroligt mycket saker, speciellt på min fritid, men också tillsammans med min värdfamilj. Både saker vi gör som jag får vara en del av, men också relationen. Man ger och får till varandra. Relationen till tjejerna är nog bland det finaste jag får här i USA.

Och plus på allt det här som jag får, gratis, får jag också betalt! Det är inte supermycket, men det är bra mycket mer än vad jag fick när jag pluggade. Och för det jobb jag gör, och allt jag får gratis genom att göra det, är det riktigt bra betalt måste jag säga. Ibland kan jag tänka att jag har ett fruktansvärt tufft jobb med ett stort ansvar, det är inte alltid lätt. Men jag måste säga att jag verkligen älskar mitt jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar