tisdag, januari 08, 2013

ROAD TRIP OLYMPIC PENINSULA

Vi lämnade Seattle i en hyrbil på torsdagsmorgonen  med mamma bakom ratten och jag som kartläsare. Vi tog GPSen med oss, "just in case" sa jag till mina värdföräldrar. Efter tre timmar använde vi oss bara av den! Här är en rutt på vår roadtrip, vägen vi åkte.

När vi väl pallrat oss ut till Gray Habor och kusten så fanns det så sjukt mycket vackert att se! Vårt första stop (om man inte räknar då vi stannade för att tanka mitt ute i skogen på en sån där typiskt amerikansk mack man bara sett på film)

Första stoppet var i alla fall på en random strand som vi åkte ut på. Fanns hela tiden skyltar med resorts och stränder, av nån anledning stannade vi just på denna och det var så vacker! Jag sprang ut ur bilen och sprang ända ut i vattnet och tillbaks, bara för att det kändes så himla härligt. Det var verkligen min drömstrand att springa på varje morgon resten av mitt liv (inte för att stranden jag sprang på i San Diego var något att klaga över heller)

Vi pallrade oss vidare och åt sen lunch/tidig middag i en by längs vägen som var alldeles nybyggd och hur vacker som helst på en mysig vägkrog där

Vi åkte vidare och fick se många vackra vyer längs kusten

 tills vi kom till Lake Quinault som vi åkte runt lite

 men det började bli mörkt och tiden gick så vi åkte vidare till Forks där vi spenderade natten. På morgonen åt vi frukost på ett typiskt amerikanskt diner och så tog vi Forks-turen och såg alla kända saker. Jag har fått höra sedan jag kom hit att Forks är en besvikelse, att det inte finns något att se.Det var värre än ajg trodde. Ingenting såg ut som i filmen, absolut ingenting. Men då är det ju så med alla filmer, det utspelar sig i Forks men det är inte mycket som har spelats in där. Om man tänker på boken så kan man "känna igen" ställena, man kan förstå att Stephanie Meyer skrivit om alla de olika platserna när man ser dem. Men ingenting såg ut som i filmen, inte ens Bellas hus eller hennes bil som vi såg. Men det var ju ett måste, att turista några timmar där

La Push var en höjdare dock! Synd att vi hade sämst väder bara, hade velat gått till "thre second beach" och fått se allt i solsken. Men jag tyckte ändå om det jättemycket där

Vi åkte vidare till Lake Crescent

Lunch i Port Angeles, väldigt liten stad

Sedan tog vi en avstickare in i Olympic National Park och uppför ett berg. Utsikten var fantastiskt, trots att det var molnigt, men vi var ovanför molnen. Men efter ett tag började det snöa

Vi åkte vidare längs hela Olympic Montains, genom Olympia och hade middag och övernattade i Lacey. Tidigt på lördag morgon åkte vi tillbaks till Seattle efter en roadtrip som blev tio gånger bättre än vad jag hade förväntat mig! Det finns så vacker natur här och jag kommer att åka tillbaks till sommaren, garanterat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar