tisdag, november 20, 2012

FRÅGA OM BARNERFARENHET

Fråga: 
Hej! Hur många timmars barnerfarenhet hade du innan du åkte till USA? Hur långt innan började du söka?

Svar: 
Hej! För att få söka som au pair måste man ha 200 timmars barnerfarenhet (hos Cultural Care i alla fall), jag hade många timmar fler än det innan jag kom, ovanligt mycket fick jag höra av CC. Det beror bla på att jag har så mycket olika slags barnerfarenhet. Jag har suttit barnvakt åt mina kusiner och syskonbarn så länge jag kan minnas, jag har jobbat som ledare på flera olika fotbollsskolor, haft ett annat jobb för SISU som föreläsare på olika idrottsskolor och läger och de två senaste somranra har jag haft som sommarjobb att vara barnflicka, väldigt likt au pair-jobbet. Jag är glad att jag hade så mycket erfarenhet, och de där 200 timmarna man måste ha är ett bra måste för man bheöver verkligen erfarenheten. All min erfarenhet har hjälpt mig i väldigt många situationer.

Jag började fylla i min ansökan för ganska precis ett år sedan skulle jag tippa på. Jag var klar med ansökan och inne i matchningsprocessen i februari. Man rekommenderas att vara klar med ansökan 6 månader innan man vill åka ( så att man har tid att hitta en värdfamilj), jag ville åka i slutet av augusti, så var klar ganska precis 6 månader innan jag ville åka. Sedan hade jag sån tur att jag hittade min värdfamilj direkt! Hann vara i processen i 1 dag tror jag innan jag blev matchad med dem och ca 1-2 veckor senare tackade vi ja till varandra, den 22 februari. Jag rekommenderar att börja med ansökan i tid, det tar längre tid än man tror om man vill få till den bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar