lördag, augusti 11, 2012

SVAR PÅ FRÅGA OM MIN TIDIGA MATCHNING

Har fått min första officella au pair-realterade fråga, wiieee! Tveka inte att skriva en kommentar eller maila mig om det är något ni undrar. Jag svarar gärna på alla möjliga (och omöjliga) frågor och det är kul att få respons på det man skriver.

Fråga från Elin: Oj, hur fungerar det att tacka ja till en familj så långt innan du ska resa? Dom flesta bloggar jag har tittat på kanske det har varit max 3 månader innan! Visst måste det vara skönt att veta att du har en familj, men känns det som sagt inte konstigt att tacka ja så långt innan resan?

Svar: Ja, jag tackade ju som sagt ja till min värdfamilj redan i februari, alltså ca 6 månader innan mitt avresedatum 27 augusti. Det var ingenting jag hade planerat att matcha så tidigt. Jag var dock tidigt ut i matchningsprocessen eftersom jag visste att jag ville åka i slutet av augusti och CC rekommenderade att man var klar med ansökan ca 6 månader innan man ville åka, och det var jag också. Men jag hade bara befunnit mig i matchningsprocessen nån dag innan jag fick min första match. Jag kände direkt att det var en familj som passade mig, gillade allt jag läste om dem och kände igen mig i mycket  av det de skrivit . Min första tanke var dock inte att jag ville matcha med familjen eftersom det var min första match trodde jag inte att det skulle vara aktuellt och  jag ville gärna se vad det fanns för fler familjer där ute, jag hade ju ingenting att jämföra med. Men när jag pratat med mamman och sedan skypat med pappan kände jag att det var den rätta familjen för mig. Jag ville inte tacka nej och förlora dem för att "se om det fanns någon bättre familj", det kändes det alldeles för rätt för, så därför tackade jag ja. Och så hade jag efter att ha suttit med ansökan i flera månader hux flux på bara två veckor redan hittat min värdfamilj, mycket fortare än jag hade räknat med! Det var liksom bara slumpen att jag hittade dom direkt, hade lika gärna kunnat tagit flera månader.

Det är inte så vanligt att matcha så tidigt som jag gjorde har jag uppfattat det som, men samtidigt är det ju inte alltid man tackar ja till sin första match eller är klar med sin ansökan i så god tid som 6 månader innan avresedatum som jag var, det är något CC rekommenderar men vet att långt ifrån alla är klara så tidigt. Nu var jag både klar tidigt och hittade familjen jag ville matcha med direkt, så var mest slumpen att jag matchade så tidigt.

Det har varit jätteskönt att hitta min värdfamilj så tidigt, har aldrig behövt oroa mig att jag inte ska komma iväg utan hela min au pair-resa har hittills gått lätt och smidigt fram. Att matcha så tidigt ger en också en bra chans att lära känna värdfamiljen mer och speciellt att planera inför avresan. Har aldrig känt mig stressad över papper som ska skickas iväg och jag har haft god tid att vänja mig vid tanken att jag ska flytta och kunnat planera inför det. Men just nu känns det däremot lite konstigt eftersom jag varit matchad och vetat att jag ska åka sen så länge tillbaks känns det just nu så otroligt overkligt att det faktiskt börjar bli dags att åka. Jag har bara gått runt och väntat på det i ett halvår så det är lite svårt att förstå att väntan är slut och nu kommer det att hända! 

Jag ser det bara som positivt att matcha så tidigt med sin värdfamilj och jag rekommenderar att man är klar med ansökan i god tid för det kan ta jättelång tid innan man får en match som känns rätt, därför är det bra att ha god tid på sig i matchningsprocessen och inte tacka ja till första bästa om det inte känns helt rätt. 

Nu blev det ett jättelångt svar men har aldrig berättat här i bloggen något om min korta matchningsprcess så nu blev det gjort också! Hoppas du blev lite klokare av mitt svar och är det något mer ni läsare undrar över, tveka inte att fråga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar