måndag, augusti 13, 2012

TVÅ VECKOR KVAR

Pappersarbeten:
- Beställa försäkring, avb. skydd, Au Pair Club 
- Betala faktura
- Läs, signera och skicka in Agreement Form till CC
- Ta kopia på slutbetyg och skicka in till CC
- Ta kopia på körkort och skicka in till CC
- Fylla i och skicka in beställning av polisregisterutdrag (skicka in kopia på personbevis eller pass, betala i förskott, sätt in på konto)
- Skicka in polisregisterutdrag till CC
- Förnya mitt pass
Boka tid för och göra en hälsoundersökning
- Boka tid för och göra ett turbekulostest på vårdcentralen
- Sedan skicka in Health Evaluation till CC


Internationellt körkort:
- Fylla i beställningsformuläret och skicka det
- Göra en kopia på körkortet (ska skickas med)
- Fixa ett foto (ska skickas med)
- Betalas efteråt, faktura


Amerikanska ambassaden:
- Skriva ut papprena för visuminstruktioner
- Fylla i visumansökan DS-160 online
- Skriva ut Confirmation Page när det är klart, ska tas med till ambassaden
- Beställa personbevis 120 alla relationer
- Läsa och signera DS-2019 (och SEVIS)
- Fixa förgfoto, ett digitalt att ladda up i DS-160 och ett framkallat som ska tas med till ambassaden
- Passet måste ha förnyats!! ska tas med till ambassaden
- Fixa ett kuvert och skicka direkt-service
- Betala visumavgift på banken och få kvitto på det, ska tas med till ambassaden
- Fixa "Proof of founds", ska tas med till ambassaden
- Ordna med resa och boende i Stockholm
- Besöka ambassaden och förberedelsemötet hos CC


Att köpa:
- Presenter till värdfamiljen
- Ny resväska
Ny väska till laptopen
- Ny regnjacka, det regnar ju mycket i Seattle..
- Nya löparskor
Investera i Spotify Premium
- Nytt batteri till mobilen
Småsaker så som duschtvål, schampoo, balsam, åksjuketabletter, hårsborste osv
Almanacka för ett år minst
- En till kamera
- Minneskort
- Nytt batteri till datorn
- En "armväska" till mobilen som man kan ha när man tränar
- Beställa ett par foton att ta med till USA
- Ny kabinväska med rätt mått!!
- Svenskt godis att ha med mig till USA och äta när jag får hemlängtan
- Extern hårddisk (USA?)

Övrigt:

- Tandläkarbesök
- Kolla upp min bindningstid på abonnemanget och vad jag ska ha i USA
- Fixa med fullmakt på banken
- Boka tid hos frisören!! Sedan klippa mig
- Boka tågbiljett från Sundsvall till Arlanda
- Beställa tid för sista vaccinationen mot Hepatit B
- Ta ut mediciner för ett år på apoteket + fixa läkarintyg för medicinerna på engelska
- Fylla i "Prepare for your year"
- Fylla i "Pre-departure workbook"
- Skriva packningslista
- Städa ur garderoben och rummen
- Test-packa
- Packa på riktigt
- Växla dollar
- Säga hej då till släktingar
- Säga hej då till vänner
- Avskedsfest
- Säga hej då till mamma, pappa och Moa
- Sätta mig på tåget till Arlanda och sedan flyget till London och vidare till New York

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade din blogg från ett inlägg på fb. Jag ska också åka iväg som au pair, fast inte förrän i december.. Jag gillar verkligen din blogg, och kommer verkligen att ha din blogg som "hjäp" när de är något jag glömt eller undrar och så ;) speciellt eftersom du också ska till seattle, precis som jag.

    SvaraRadera
  2. Hej Caroline! Vad kul att du ska åka som au pair, och speciellt till Seattle! Vart någonstans i Seattle ska du? Vad glad jag blir av at höra att du gillar min blogg, hoppas den kan vara till hjälp, har varit lite en av tankarna bakom den :) Om det är något du undrar över om förberedlser, Seattle, au pair-livet eller något annat så är det bara att fråga på! :) om du vill kan du maila mig på malin_1993_@hotmail.com eller adda mig på Facebook

    SvaraRadera