torsdag, augusti 09, 2012

STOCKHOLM OCH AMERIKANSKA AMBASSADEN

Nu kommer äntligen ett inlägg om min lilla resa till Stockholm måndag-tisdag. Började med en kort tågresa från Kramfors till Sundvsall där Johanna och hennes kompis Emma mötte upp mig. Hade aldrig träffat tjejerna förut, bara pratat med Johanna litegrann på Facebook där vi hittade varandra och jag fick inbjudan att åka bil med dom från Sundsvall till Stockholm vilket jag gladeligen tackade ja till.

Väl nere i Stockholm checkade vi in på hotellet, Scandic Ariadne, som låg precis där alla kryssningar åker från så hade en vacker utsikt över vattnet och fick stor lust att åka iväg på en kryssning. Sedan åkte vi in till stan och åt middag på TGI Friday tillsammans  med en annan blivande au pair: Nicolina, som åker en vecka före mig och Johanna men som också skulle till ambassaden dagen efter och även bo i Seattle. När vi skulle gå tillbaks till hotellet på kvällen öste regnet ner hur mycket som helst! Trots paraply var vi genomblöta när vi kom till hotellet och det var inte så skönt att ta på sig blöta skor morgonen efter kan jag lova. Jag och Johanna panik fyllde i våra "Prepare for your year"-böcker som mötet på Cultural Cares kontor efter besöket på ambassaden skulle utgå ifrån (I onödan eftersom man inte ens tog upp den boken ur väskan på mötet..) och sedan blev det läggdags alldeles för sent egentligen med tanke på att vi klev upp kl 6 morgonen efter.

Vi hade tid på ambassaden kl 8 på tisdags morgonen och det rekommenderades att vara där strax före. Vi åkte så vi var där redan vid halv 8 eftersom vi hört talas om den otroligt långa kön som brukade bli, hade ingen lust att köa i 2 timmar eller ännu mer som jag hört att vissa får. Men trots att vi var där så tidigt fick vi ändå stå i kö i ca 1½ timme! Och det var bara kön för att få komma in i ambassaden, och att få komma in där var inte det lättaste heller. Snacka om hög säkerhet. Berättar mer om det i ett längre detaljerat inlägg om ambassad besöket för er som är intresserade av att läsa det. Väl inne på ambassaden var det mer väntande i kö, pappersinlämning, fingeravtryck, "intervju" och så var det klart! Mesta delen av tiden var att stå i kö, själva grejerna man skulle göra var över på ett par minuter.

Jag och Johanna firade att vi blev USA visa approved med att ta en fika och njuta av vackra Stockholm innan vi gick vidare till CCs kontor där vi träffade massvis med andra au pairer och var med på en timmes långt informations möte. Efter det var vi ett gäng au pairer som bestämde oss för att gå iväg och köpa lite att äta och sätta oss i en park på Stureplan och prata au pair-snack och bara må. Träffade bland annan Ellen som jag har chattat med på Facebook ganska länge, det var jättekul att äntligen få träffa henne irl, en riktig toppentjej! Hon kommer också att åka den 27 augusti så vi kommer att vara på TS i New York samtidigt och fick även träffa hennes kompisar och några av dem ska också åka den 27e. Så det var kul att träffa lite personer som man förmodligen kommer att umgås med under den veckan. Verkligen jättehärliga tjejer så är övertygad om att vi kommer få en jättebra och rolig vecka tillsammans!

Sedan återstod bara bilturen hem med Johanna och Emma. Efter ett par stopp i Stockholm och en körning genom mitten av ett åskväder anlände vi i Sundsvall och jag tog tåget hem till Kramfors kl 10 på kvällen. Det har varit en jättekul resa, att träffa massvis med nytt folk och allt har gjort mig ännu mer taggad på att åka iväg. Känns som att jag bara går och väntar på att få åka nu! Och jag är glad att jag fick åka med Johanna och Emma ner till Stockholm, det var en rolig resa och jättekul att få lära känna dom litegrann, verkligen supersnälla och trevliga tjejer! Jag och Johanna har redan börjat planera vår nästa resa ner till Stockholm, och inte vilken resa som helst utan den resan, den 27e augusti alltså. Om 18 dagar. Shit

Tyvärr har jag inga bilder att lägga upp från resan, har kommit på att jag knappt lägger upp några bilder alls som jag själv har knäppt så det är något jag ska försöka bli bättre på eftersom det blir roligare att läsa om man får se lite bilder också. Men först och främst måste jag köpa en ny kamera, den jag har nu är så dålig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar