torsdag, oktober 11, 2012

FRÅGA OM SNACK

Hej!
Gud vilken rolig blogg du har följer den varje dag och det är jätte kul att du skriver så långa innehållsrika inlägg :)

Har en fråga...
Du skriver att du behöver ge tjejerna "snack", jag antar att det är mellanmål, men kan du ge exempel på vad? Och får du hitta på det själv eller har dina värdföräldrar bestämt något?

Jag håller på med min au pair ansökan nu och du gör mig så peppad! :D


Svar: Hej Ida! Vad kul att du gillar min blogg, det värmer att få höra och se att ni faktiskt är några som följer mig :)

När jag ger tjejerna snack så är det ungefär som mellanmål ja, jag brukar ge dem det mellan lunch och middag. Hemma i Sverige när jag var liten bestod "mellis" ofta av mackor eller fil och flingor eller något sådant, här i USA finns det inget "standard-snack" utan det är väldigt olika från familj till familj. En del barn får massa godsaker "treats", tex godis eller chips eller så. Andra ger sina barn kex eller liknande. Min värdfamilj är väldigt nyttiga när det kommer till mat, anser jag. Jag brukar oftast ge tjejerna nån slags grönsak och nån slags frukt som bas och ibland räcker det med det, ibland ger jag dem en varsin "cheesestick" (som är som det låter, en ostpinne, en bit ost alltså) eller "crackers" som är som kex, eller yougurt eller som häromdagen gav jag dem keso med rivet äpple och honung. Det kan variera lite men jag brukar alltid utgå med frukt och grönsak. 

Det mina värdföräldrar "har besämt" är väl då som sagt att det ska vara nyttigt, eller det är liksom standarden på det mesta vi äter. Det vi också har som regel är att vid varje måltid servera tjejerna något med protein i, något med kolhydrater i och någon grönsak och gärna någon frukt. Det är viktigt att alla olika delar är med, och att om de vill ha mer av en kan de få lite, men de måst äta lite till av allt annat också innan dem kan få ännu mer. Så för att svara på din fråga, mina värdföräldrar har inte bestämt exakt vad jag ska servera till snack, utan jag tar vad jag vill ur kylen och ger tjejerna (låter oftast tjejerna bestämma lite själva vad de vill ha också) men jag följer ändå några "regler" på vad för typ av mat som är "tillåtet".

Åh vad spännande, lycka till med allt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar