onsdag, oktober 03, 2012

VÄNNER FRÅN ANDRA LÄNDER

Min mexikanska vän är så rolig, hade knappt hunnit säga hej då till honom idag innan han ringde igen och stod utanför min dörr för att han ville presentera en vän. Jag undrar om alla mexikanare är så himla trevliga och självsäkra som han är? Och jag undrar om han av en händelse google-translatear det här och ser att jag skriver om honom!? (In that case tar jag tillbaks det där om att du är trevlig och självsäker Marco, det vet du att jag inte tycker du är (internskämt, för er andra som inte förstår))

Jag tycker i alla fall att det är så väldigt roligt att träffa folk från hela världen! Jag umgås med personer som pratar andra språk än mig, kommer från olika bakgrunder och har andra traditioner och kulturer. Det finns så mycket att lära och det är så intressant att få veta hur olika liv man kan leva.

Jag har umgåtts med ganska många tyskar, speciellt Annalena som kom hit samtidigt som mig och som jag bodde i samma rum med i New York. Och hon har några tyska vänner som också kom hit samma dag som jag har träffat ett par gånger också. Sedan har vi Jana som bor här på Queen Anne och som jag träffar ibland. Jag har en au pair-granne från brasilien som heter Amanda, hon har träffar jag också ibland, men inte så ofta som man skulle kunna tro med tanke på att vi bor grannar. Och så har vi Marco som jag nyss börjat umgås med, och han är ju då som sagt från Mexiko.

En sak som jag fortfarande tänker på ibland är en kväll då jag var i Kerry med Amanda och vi pratade om vädret. Hon tyckte det var så konstigt att stränderna här inte är vita, för så ser varenda strand ut där hon bor. Hemma i Brasilien bor hon 10 minuter från en vit paradis-strand, hon har inte besökt den på ca 3 år. Varför i hela friden då kan man ju undra, jo för att hon är inomhus hela dagarna. Det är stekande sol och värme varenda dag hemma i Brasilien, därför är det jobbigt att vara utomhus, så man är inne och man går inte till stranden. Sedan hon kom hit har hon insett hur bra hon har det, och lärt sig att här i Seattle tar man vara på de soliga dagarna och skulle aldrig sitta inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar