tisdag, september 11, 2012

FIRST COLLEGECLASS

Just ja, igår kväll signade jag upp för min första college-kurs. Har känt mig lite stressad över det här med college eftersom det är nu kurserna för hösten börjar och jag har nyss kommit hit så har inte direkt hunnit med att kolla upp vad det finns och så. Men fick en tidning med kurser på ett av de närmsta collegena: North Seattle Community College och eftersom jag känner att jag måste börja med i alla fall en kurs nu på hösten så fort som möjligt bläddrade jag igenom den och hittade faktiskt flera kurser som lät intressanta. Men jag vill inte läsa flera kurser samtidigt och inte heller "göra av" med alla credits jag ska göra på en gång, det kanske dyker upp något intressantare senare eller nån helg-kurs som jag vill göra. Men jag har tänkt att jag ska ta praktiska och roliga kurser, och gärna någon som jag får lite fysisk träning av. Så jag hittade en perfekt: Strength and Conditioning Class som är vad det låter som. Klassen är varje tisdag och torsdag från 6-7:30 pm med start den 25e och håller på i 10 veckor framåt. Känns perfekt! Då får jag lite schemalagd träning som jag är van att få via fotbollen, och så gör jag samtidigt av med hela 30 timmar av mina 72.

Det påminner mig om att jag kanske ska berätta lite om det här med college under au pair-året för er som inte vet. Det är alltså så att för att vara här i USA lagligt på sitt visum måste man inte bara jobba som au pair utan det ingår även att man måste studera på college, 6 credits eller 72 timmar under året. Man får ett bidrag på 500 dollar av sin värdfamilj, har man spenderat dom men fortfarande har timmar kvar att läsa så får man betala dessa själv. Vissa gör olika där, en del ser till att läsa vilka kurser som helst bara dom är billiga och med många timmar för att slipa betala själv och andra väljer att läsa kurser som de verkligen vill läsa av olika anledningar och lägger i sånnafall till lite mer pengar själv om det behövs. Jag vill läsa saker jag tycker verkar kul och är beredd att lägga till lite pengar själv om det behövs, eftersom jag hellre vill läsa något jag har nytta av istället för att läsa något bara för sakens skull.

Nu återstår det bara att signa upp för några fler kurser, vilka och när återstår att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar