måndag, september 10, 2012

SPINDELSKRÄCK

Under min lediga tid idag bröt jag ihop lite för första gången. Inte på grund av hemlängtan eller något sånt som man skulle kunna tro. Utan jag hade tagit på mig träningskläder och skulle ut på en springtur, går in i badrummet för att gå på toa först och så slänger jag en blick ner i badkaret där jag ser en spindel. Inte så jättestor utan en normal som man kan ha hemma i Sverige. Så jag tänker att det är bäst att spola bort den även fast jag inte är så rädd för den för det är ju inge trevligt att ha den där när jag ska duscha efter springturen. Så jag tar duschslangen och spolar bort den. Då ser jag något som sticker ut under duschddraperiet, något som ser precis ut som ett par riktigt stora spindelben. Och jag minns att jag tänkte "Nä, det kan det inte vara, de är alldeles för stora. Isånnfall måste spindeln vara enorm. Men jag häller lite vatten där också för säkerhetsskull" och det är vad jag gör också, och fram ur duschdraperiet kommer en spindel. Den största spindel jag någonsin har sett på det här viset, jag menar man har ju sett tarantellas på zoo och såg ett par riktigt stora äckliga i Indonesien, men har aldrig sett en såhär stor spindel i ett hus där man bor eller så. Jag mår dåligt bara jag skriver det här och tänker tillbaka.

En halvtimme höll jag på i duschen för att försöka ta död på spindeln utan att faktiskt komma i närheten av den. Åh vad jag är glad att jag hittade den i badkaret och inte på golvet. Jag försökte dränka den hur länge som helst. Den var för stor för att spola ner i avloppet i duschen så jag slog igen det och började fylla upp badkaret för att dränka den på det sättet, sprutade samtidigt vatten på ddn så att den verkligen åkte ner under vattnet. Men den dog aldrig. Och så fort jag slutade spola vatten på den försökte den ta sig upp ur badkaret, så jag kunde inte gå därifrån och hämta ett glas att sätta över den för då kanske den skulle komma ut och försvinna på golvet, och det ville jag inte!

Så till slut tog jag till ett knep som jag och lillasyster Moa har använt oss av hemma i Sverige, försöker att undvika det eftersom spindlarna verkar faktiskt plågas jättemycket av det och som den djurvän jag ändå är tycker jag inte om det. Men jag tog en flaska hårspray och började spraya på den. Det brukar få dom att stelna när hårsprayen gör det och på så sätt dö eller i alla fall bli still så man kan plocka upp dom med något och spola ner dom i toaletten. Men eftersom den låg i vatten funkade det inte riktigt, det blev inte stelt. Så efter en låång stunds tvekan tog jag mod till mig och tog en fotfil och petade upp spindeln med den ur vattnet. Men. Då började den krypa på fotfilen mot min hand, skrek till och kastade fotfilen med spindeln på mot toaletten eftersom det var där jag hade tänkt spola ner spindeln. Vet inte riktigt hur jag hade tänkt mig att jag skulle få upp fotfilen därifrån men jag tänkte visserligen inte så mycket utan handlade i ren panik. Missade som tur/otur (?) var toaletten och fotfilen och spindel hamnade bakom toaletten istället. Lyckat.

Spindeln kom krypandes mot mig, så stor att man kunde se hårstrån på benen. Jag agerade instinktivt med hårsprayen kvar i en handen och började spraya. Och spraya och spraya. Men den var så stor så det funkade inte riktigt. Den saktades bara in när sprayen kom på den, men så fort jag slutade så började den krypa. I vanliga fall brukar den typ stelna då och inte kunna röra sig. Så samtidigt som jag sprayade tog jag upp fotfilen igen och det krävdes riktigt mycket mod för att jag skulle våga peta upp spindeln på den igen (sprayade hela tiden) och så fort som bara den skaka av den i toaletten. Ett av de värsta ögonblicken, att se spindeln sitta där så nära min hand och skynda sig att skaka bort den. Fy.

Tryckte snabbt på spolknappen och sen började jag grina. Moget va? Satte mig direkt vid datorn och ringde mamma på skype, hela familjen var där och förväntade sig väl en glad Malin som ville berätta om sin dag. Istället sitter jag och grinar och berättar något osammanhängande om den största spindeln i världen osv. Nu i efterhand låter allt väldigt moget och modigt av mig. Not. Blandning av trötthet och extrem rädsla för spindlar resulterar tydligen i tårar, bra att veta inför framtiden. Ska förövrigt investera i en bok som heter "Overcoming animal and insect phobias: How to conquer fear of dogs, snakes, rodents, bees, spiders and more". Och nej, det är inget skämt det här! Jag är livrädd för spindlar, kommer inte kunna sova på hela natten pga det här. Lär förmodligen sova med lampan tänd åtminstone. Var väl kanske liite too much att jag började böla, men resten var ingen överdrift av mig. Jag har haft flera spindlar på mitt rum sen jag kom hit, och så fort de varit större än normalt har jag tagit en burk eller något och lagt över den och bett min värdpappa ta bort den för jag inte vågar ta bort dom själv. En av många saker jag gjort pga min rädsla för spindlar. Jag hoppas verkligen att jag kommer att komma över min spindelskräck under året, eller att jag inte kommer ha så många spindlar på mitt rum eller mitt badrum nå mer. Jag tvivlar dock på att det sista lär hända, tyvärr.

4 kommentarer:

  1. Jag rös i hela kroppen när jag läste ditt inlägg. Ryser fortförande :S Jag hatar spindlar, varje gång jag ser en börjar jag skaka och gråta och tänker att livet inte är värt att leva. Fy vad hemskt att se en sån stor spindel, tur att du lyckades spola ner den. Lycka till med att komma över din spindelfobi! Önskar jag kunde göra det med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad skönt att jag inte är ensam med min spindelfobi! Ja, det var riktigt hemskt.. Jag ska köpa boken och läsa den, hoppas på att den hjälper och uppdatera om det här på bloggen, om den hjälper kanske du också borde läsa den! Tack så mycket, och detsamma ;)

      Radera
  2. Haha, det där låter precis som mig! Hatar spindlar! Minns en gång för inte så länge sen då jag gick in på mitt rum och såg en stor spindel på väggen ovanför min säng (rakt ovanför kudden!). Fick lite panik kan vi ju säga. Vet inte hur många gånger jag börjat grina av en spindel, hehe. Sköt iallafall ut sängen så långt bort från väggen som möjligt och sprang och hämtade pappas skor som jag kastade på spindeln. Mamma fick ta bort den döda spindeln sen när hon kom hem, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha åh känner igen mig!! skulle aldrig kunnat somna om jag haft en spindel ovanför sängen.. modigt av dig att döda den, det hade jag aldrig vågat, hade ringt mina värdföräldrar och bett dom komma ner, vägrat att lämna spindeln utan uppsikt för en sekund ifall den bestämde sig för att krypa ner i sängen..

      Radera