tisdag, september 04, 2012

FÖRSTA DAGEN PÅ JOBBET

Jag har hört att det regnar mycket hemma i Sverige, här har det inte regnat på ca 40 dagar har jag hört och det ser inte ut att bli ändring på det än så länge. Idag har det varit sjukt varmt! Himlen har varit klarblå och man har svettats rejält i solen. Idag var också min första riktiga arbetsdag. Men det var inte så mycket till "riktig" arbetsdag enligt mig. Jag hade sovmorgon och började halv 9 med att hjälpa tjejerna med morgonrutiner (hårborstning, tandborstning osv). Och min värdpappa var hemma så han hjälpte också till, inte så svår jobbstart alltså. Efter det åkte vi alla ner till downtown där vi gick på banken för att öppna bankkonto åt mig. Det gick snabbt och smärtfritt. Vi åkte en tur till As skola sen och det var så kul att vara där så tjejerna och jag bestämde oss för att göra picnic och sedan cykla tillbaks dit och där var vi och åt och lekte i två timmar. När vi skulle gå hem träffade vi As förra lärare som spelar fotboll i ett lag här i Seattle och A har berättat för henne att jag också spelar fotboll. Därför blev jag tillfrågad om jag ville komma och spela i hennes lag, perfekt! Så hon skulle maila lite info om det och förhoppningsvis passar det med mitt schema och så, så att jag kan få spela lite fotboll här. Men hon sa även att det inte var på så hög nivå och det var mixat damer och herrar. Så det ska bli spännande att se och prova på! Det är ju en start om inte annat. När vi kom hem igen var jag off eftersom tjejerna skulle på födelsekalas.

Jag bestämde mig för att ta tag i att packa upp resväskan, så nu har jag äntligen ställt undan resväskorna och garderoben är "full" med kläder. Jag hade långt ifrån så mycket kläder med mig att det fyllde en gardergob, haha.. Så nu är jag på lite shoppinghumör, inväntar första lönen på fredag!

Efter det var det tänkt att jag skulle åka ner till downtown och gå på Social Security Office men innan jag hade lyckats ta mig dit (tur att det är så lätt att hitta när det är avenyer och gator som går i ett rutnät, annars hade jag varit vilse dubbelt så länge) hade det hunnit stänga, de stängde redan 3 pm vilket jag inte trodde. Så det blir ett besök där på torsdag morgon istället, jag måste fixa ett Social Security Number så jag kan ta körkort, använda mig av internetbank, betala skatt och sånt. Så efter mitt fail med att ta sig dit i tid skulle jag åka hem till QA igen, men bestämde mig för att ta en liten omväg till bussen och gå ner till 1st ave istället för den vägen verkade finare än 2nd. Det hela slutade med att jag stod på en pier längs Seattle waterfront och gapade som förtrollad av den otroligt vackra utsikten man hade över Puget Sound där, bort mot West Seattle och Alki Beach, och ännu längre bort såg man topparna på bergen på Olympic Peninsula. Helt otroligt att stå där och se det med egna ögon. Det fick inte att fånga ögonblicket på bild men jag gjorde ett försök:




Efter det tog jag en till omväg till bussen genom Pike Place Market en snabbis:

Fattar inte att det är jag som taigt de här bilderna med min egna kamera. Det är inte längre bilder som jag hittat på internet, jag är faktiskt här och tar egna bilder på sånt jag sett på foton tidigare.

Efter en 2 timmars omväg åkte jag hem igen, hjälpte till att laga mat (pizza med massa nyttiga godsaker på, grillad på grillen), åt med värdfamiljen och hjälpte min värdmamma med att göra iordning tjejerna för natten och avslutade dagen med min första springtur här i USA. Gick hemskt dåligt. Sjukt hur fort konditionen försvinner. Men den ska jag träna upp igen!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Det verkar vara hur fint som helst!
    Vad har du för kamera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det :) jag har en Nikon s9300, rekomenderas!

      Radera