onsdag, september 12, 2012

MAT, KÖRKORTSTEORI OCH SKYPE

Hade ett möte med min LCC igår på kvällen efter jag slutat jobba, och min första "officiella" playdate under dagen när jag jobbade. Playdaten var bara att en kompis följde med hem efter skolan i ett par timmar, alla tre tjejerna lekte själva och jag behövde inte göra så mycket mer än att ge dem lite snack efter skolan sedan kunde jag hjälpa min värdpappa med att laga middag. Det är så kul och spännande, för jag har ätit något nytt till middag i stort sett varenda dag här! Även om jag ätit något som jag har ätit likadant hemma, tex hamburgare, så är det ändå annorlunda på något sätt. Igår gjorde i bananpannkakor fast med typ majsmjöl eller något(?), det var i alla fall inte som vanliga pannkakor, utan nyttigare (och amerikanska vilket innebär att de är småa och tjocka) och till det åt vi som en gryta/soppa på svarta bönor. Låter jättekonstigt men var hur gott som helst! Har aldrig ätit bönor så mycket som jag äter nu, äter det i stort sett varje dag nu. Jag var lite orolig innan jag kom hit över maten, det är de flesta au pairer. Man har hört mycket om hur amerikanska familjer äter så onyttigt, pizza och cocacola varje dag. Och så är det i en del familjer, av vad jag har hört. Men jag var inte orolig för att äta onyttigt, jag var istället orolig för att äta nyttigt! Haha, ne inte riktigt så kanske. Men min värdmamma är vegetarian, så mycket av maten i min värdfamilj är vegetariskt och det äts mycket grönskaer och de är väldigt mån om att man ska äta nyttigt. Därför var jag lite orolig för det är inte något jag har gjort förut, ätit vegetariskt alltså. Hemma i Sverige i familjen där äter vi alltid vanlig husmanskost och inte något överdrivet mycket grönsaker, och jag älskar kött, så var lite orolig att jag inte skulle trivas med maten här. Men det gör jag, verkligen! Det är jättegoda maträtter varje dag, och jag gillar att äta såhär nyttigt. Mina kunskaper i matlagning ligger dock på minus här, haha.. Har väl aldrig varit så värst bra kock, men nog har jag kunnat röra ihop både det ena och andra hemma, men det är lite annorlunda här.

Igår kväll efter mötet med min LCC gick jag och min värdpappa igenom lite körkortsteori, så jag känner att det är dags att jag börjar plugga lite på den. Det är svårt att ta sig tid bara, kanske ska lägga den tiden jag jag lägger på att skriva här på att plugga inför det istället! Siktar på att försöka göra written test nästa vecka.

Under min lediga tid idag har jag skypat med Jonna, åh saknar mina vänner där hemma lite! Hoppas på att hinna med en skype med mamma, pappa och Moa idag också innan de går och lägger sig. Har nämligen fått lite extra ledigt efter jag hämtat E på preschool eftersom hon ska på playdate. Ska försöka få all tjejernas tvätt gjord idag också, ska hänga upp sängkläderna på tork nu. Och just det körkortsteorin var det också, förstår inte hur jag ska hinna med allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar