fredag, september 07, 2012

NYC

Här kommer äntligen ett kort inlägg om dagen då vi var på tur i New York! Började med workshop tillsammans med hela skolan på morgonen, sedan hade vi en kort rast innan vi gick till våra klassrum och där redovisade vi våra projects, läste och sjöng lite barnböcker och barnsånger och sedan fick vi våra efterlängtade certifications och skolan var officielt slut. Bussturen till New York var en upplevelse bara den, man fick se så mycket amerikanskt som man bara sett på tv, alltifrån gula skolbussar till gula taxibilar och trafiklysen som hänger över vägarna.

Väl framme i New York fick vi en guidad tur då som började med färja förbi Frihetsgudinnan farm och tillbaka. (Hoppar över detaljerna om vad som sas och gjordes på väg dit, under tiden och tillbaka. Låter bilderna få tala för sig själva. Och jag knäppte hundratals med foton, för att bespara er att bläddra bland hur många som helst har jag valt ut mina absoluta favoriter och försökt göra de till så få som möjligt)

Sedan fortsatten bussturen. Efter att ha åkt buss större delen av tiden av tre veckor i Indonesien har jag lärt mig att man kan se mycket från bussen. Det gällde även nu i New York. Vi åkte genom staden och fick se hur mycket som helst! Knäppte kort på det mesta men bilderna blev inte så bra eftersom de knäpptes genom  fönsterrutan, därför lägger jag inte upp dem och det var så många ställen vi fick se att jag inte kommer ihåg alla nu när jag ska skriva. Men ett par saker vi såg var: Ground Zero (som var mer en stor byggarbetsplats och knappt något ställe utan bebyggelse kvar), början av Central Park, alla stora märkesaffärer på 5th Avenue som tex Apple, Prada, Louis Vuitton, you name it we saw it!, Hotel Plaza, Empire State Building och massa fler ställen och framför allt butiker. Alla de där man hört talas om, den stora M&M butiken som är typ tre våningar med M&Ms den såg vi! Massor av ställen som man kände igen från olika filmer såg vi. Det var otroligt att få se så mycket irl som man bara sett på tv och bild förut. 

Nästa stopp var Top of the Rock där man åkte över 60 (?) våningar upp och där längst uppe hade man världens vackraste och bästa utsikt över New York. Det var nästan så man tappade andan. Och där dog mitt batteri till kameran. Kul va! Som tur är hann jag med några bilder och sen fick jag av Johanna så de sista bilderna är från henne
Sedan hade vi fri tid i New York! Nästan alla svenska tjejer gick till Magnolia Bakery i närheten för att få lite SATC känsla, supergoda muffins var det där också. Sedan splittrades vi, gick och år lite snabb middag och sedan gick vi självklart till Times Square. Går inte att förklara känslan att stå där med ord, måste upplevas. Bilderna är från Johanna och talar för sig själva 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar