torsdag, september 20, 2012

TEORITESTET

Idag började jag morgonen med att åka till the Department of Licensing i West Seattle för att skriva teoriprovet för mitt Washington State Drivers License. Börjar vänja mig vid att köra på I5 nu, det var jätteläskigt med så många filer från början, men med GPSen är det betydligt lättare att hålla koll var man är och i vilken fil man ska ligga. Skulle inte klara mig utan den, speciellt när man ska köra inne i bostadsområdena.

Jag var framme en halvtimme innan de öppnade, och ändå var de 30 st personer som stod i kö utanför och innan de öppnade hade kön vuxit tre gånger så stor. Det är sjukt, förstår inte hur det kan vara så många besökare varje dag, på ett ställe. Det finns ju 10 kontor till här i Seattle-området liksom. 

Väl inne fick man fylla i ett papper och sedan sitta och vänta på sitt nummer, gå fram till en disk och lämna information och sedan sätta sig vid en dator och göra testet. Själva väntetiden var inte så olidiligt länge eftersom jag var där hyfsat tidigt, satt i 30-45 min kanske. Men det var jättemycket folk, det borde kunna göras på ett bättre sätt, för en del har flera timmars väntetid men när jag satt mig vid datorn så var alla datorer ledig utom en till. Så det är väldigt ineffektivt system.

Testet var över på bara ett par minuter kändes det som. Det var hur lätt som helst och jag behövde knappt tänka! Det är 25 frågor och man får ha 5 fel, alltså man måste ha 20 rätt och man får hur lång tid man behöver på sig. Frågorna var löjligt enkla, mest för att svarsalternativen var så tydligt visande vilket som var det rätta. De svåraste frågorna var de som handlade om avstånd och sådant, frågor där svaren var i olika siffror. Men som tur var så hjälpte min värdpappa mig med att gå igenom körkortsboken och skriva ner alla siffror vi hittade i den sen fick jag gå igenom själv och skriva vad de olika siffrona innebar och så var det bara att plugga in det, och jag har alltid haft lätt för plugg. Så det var inga problem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar