lördag, september 08, 2012

SAILING

Var alltså och seglade med värdfamiljen och en annan familj idag. Vi var fyra barn, fyra vuxna och så jag, på en stor segelbåt. Har aldrig seglat förut så det var en ny upplevelse. Jättehärligt! Kände mig som ett barn igen då jag fick styra segelbåten (vilket alltså innebar att bara hålla ratten så att vi seglade rakt) och fick känna mig lite viktigt. Annars gick seglingen ut på att sitta på däck under en klarblå himmel och äta supergoda picknick-mackor, jordgubbar, vattenmelon, kakor och massa gott. Barnen lekte med varandra, och jag jobbade ju inte heller så det var en avslappnad dag i trevligt sällskap. Vi seglade till en ö en bit norrut i Puget Sound, där var det jättevackert! Fick lust att åka dit och tälta nästa sommar, var jättefint campingställe på stranden. Hela ön var en State Park och så hade de nån turistattraktion, man kunde åka dit och uppleva "the native americans" alltså indianer. Men vi gick runt och lekte lite och så fanns det många jättestora sjöstjärnor i vattnet, såg både orangea och blåa. Vi klappade dem också! På vägen hem igen såg vi ett jättestort sjölejon som åt en lax! Häftigt. Och i the marina såg vi en död liten säl utan huvud, tjejerna var väldigt fascinerade av den. "Poor baby-seal without head". En helt underbar fantastisk dag avslutades med middag på Cheesecake Factory som avskedsmiddag för Therese som snart åker hem, hann knappt träffa henne! Men var trevligt att få träffa ett gäng au pairer, den enda jag kände sedan innan var Rebecka som jag skrivit om förut. Följde hennes råd och tog bara en förrätt till middag, och det var tur för det var endå en hyfsad portion och sedan var det ju dags för den berömda cheesecaken. Herregud säger jag bara. Tog en med Orios i och den var enorm! Även fast jag åt minimal middag orkade jag inte äta upp cheesecaken. Men god var den verkligen!

Imorgon ska jag sova längre än vad jag sovit i USA hittills, ända till kl 9 hade jag tänkt mig! Sedan ska jag åka ner till downtown för lite efterlängtad shopping med Malin.S, ska spendera heela lönen bara för att jag kan. Man måste ju få leva lite, spara pengar kan jag göra om ett par veckor när jag uppgraderat min garderob lite och fått äta lite amerikansk restaurang mat och fikat mig less.

Just ja, sa jag att vi hade världens bästa utsikt från segelbåten, skylinen över Seattle downtown:
Och på ön var utsikten fantastisk. På ena sidan såg man downtown Seattle, skyskrapor och Space Needle och på andra såg man Mt Rainier, ett jättestort berg täckt av snö. Vattnet var fullt av segelbåtar och åt alla håll såg man snötäckta bergstoppar. Det är synd att det inte går att fåna det på bild på samma sätt, försökte få med Mt Rainier men det fastnade inte ens. Här är några bilder i alla fall



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar