måndag, september 17, 2012

ROSH HASHANA

Som jag skrev igår har jag idag och igår firat det judiska nya året tillsammans med min värdfamilj. Den här högtiden kallas för rosh hashana och man kan säga att den firas för att det är "jordens födelsedag". Under de här två dagarna ska man tänka över det gågna året och man får en chans att börja om från början. Varje nytt år är en ny start och det har predikats mycket om att det här nya året har man chansen att vara vem man vill göra vad man vill. Det har verkligen inspirerat mig och fått mig att tänka efter, kan inte vara mer passande att jag fått uppleva den här högtiden. Det har hjälpt mig att tänka över mitt gågna år, vem och hur jag har varit, och det kommande, vad jag vill uppnå och vem jag vill bli under min tid här.

Igår inleddes det hela som sagt med en stor måltid tillsammans med församlingen. Det påminde lite om shabbat, ijumed att det hela börjades med sång på hebreiska, som rabbinen (judendomens motsvarighet till kristendomens präst) inledde och vi skålade som vid shabbat. Vi helgade, delade och åt challa (brödet) som man också gör på shabbat, som till dagen i ära hade formen av en cirkel, symbolik för att året börjar om igen och igen, som en cirkel utan slut. Sedan doppade vi äpplen (är ju också runda, symboliskt) i honung och åt, för att få ett sött nytt år.

Efter middagen var det gudstjänst som rabbinen höll i. Jag var bara med i 10 minuter eftersom barnen skulle hem och lägga sig, men hann höra lite sång på hebreiska.

Idag fortsatte firandet, vi var med i "familje-programmet" där det börjades med gudstjänst där det mest sjöngs på hebreiska om Gud och rabbinen pratade barnvänligt och förklarade så att även barnen skulle förstå, perfekt för mig! Det mesta handlade om chansen om en ny start nu när det är ett nytt år. Det var även några av barnen som fick gå runt med Torah-skrifterna (kristna Moseböckerna), som är heliga och grunden i judendomen, och alla fick ta på de och sedan kyssa handen. Sist blåstes det i shofarn, ett horn, för att enligt traditionen väcka oss till eftertanke.

Eftersom det var ett familje-program var det hela inte lika seriöst som gudstjänsten som var efter, men det var kul att få uppleva och att få det lite förklarat under tiden av rabbin. Den "riktiga" gudstjänsten började efter då vi gick in till ett annat rum för lite barnaktiviteter, sagoläsning och pyssel med temat regler. Men jag kikade in lite på den riktiga gudtjänsten, det är mycket mäktigare än en kristen gudstjänst. Jag tror det är sången på hebreiskan som gör det.

Vi hade lunch med två vänner till familjen och sedan åkte jag med värdfamiljen till vattnet för att kasta brödsmulor, en annan tradition. Man fick en brödbit och sedan kastade man bitar av den i vattnet, och varje bit symboliserade en synd, eller något man ville kasta bort från det gågna året och inte ta med sig in i detta nya. Till exempel var barnens brödbitar i stil med "this pice of bread is for me hitting my sister" och så kastade dom iväg den biten. Ett av mina var tex att känna att jag "inte kan" eller att vara svartsjuk. Det var en chans för eftertanke vad man gjort fel under det här året och vad man vill göra bättre under nästa.

Kunde inte ha varit med passande tidpunkt för mig att få mig en tankeställare. Jag uppskattade verkligen att jag fick uppleva den här högtiden med min värdfamilj, det var både speciellt och spännande, jag enjoyed it. Mycket i judendomens idéer och tankar gillar jag, men att dyrka en gud och tro att han har skapat allt och att   tacka och hylla han för det är fortfarande något jag inte kan förstå och relatera till. Men jag måste verkligen säga att jag fått lära mig mycket och haft två jättebra och roliga dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar