måndag, september 03, 2012

LABOR DAY

Jag har bara varit i Seattle i tre dagar så jag kan egentligen inte säga så mycket om hur jag känner och trivs och så tycker jag, för jag har egentligen inte mycket att gå på. Men det känns som att jag har varit här mycket länge än bara tre dagar. De här tre dagarna har det varit helg, till och med idag då det är måndag, eftersom det har varit Labor Day här i USA idag, vilket är en röd dag. Som jag har uppfattat det så är det en ledig dag i slutet av sommaren då alla börjar jobba igen och den är till för att fira alla som arbetar, typ(?). Så det har varit en långhelg här hos mig i andra ord. Det var perfekt för då blev helgen en dag längre, vilket innebar en dag extra att vara med värdfamilj, lära känna dem och lite rutiner. För det är det som den här helgen har gått ut på, jag har varit tillsammans med värdfamiljen, umgåtts, lekt och gjort olika aktiviteter för att lära känna varandra, huset och området.

Idag började dagen med min första riktiga american breakfast med riktiga american panncakes! Testade fullt ut med sirap på och allt, men jag föredrog att ha nån slags yogurt och massa blåbär och hallon på istället. Var jättegott! Och resten av dagen har varit en riktig ät-dag, haha, har ätit mycket och gott. I alla fall, efter frukost tog vi en cykeltur hela familjen. Har jag sagt att jag bor på världens finaste ställe? A just det, säger det en gång i timmen minst och skriver i varje blogginlägg. Men bara så att ni verkligen förstår det: det är så sjukt vackert här!! Vi cyklade "around the Crown" som är en slinga som går runt hela Queen Anne. Eller alltså såhär är det, Queen Anne är egentligen en stor kulle. Det är väldigt mycket backar här, jättebranta backar. Och  det beror på att området är som en kulle som ligger ovanför downtown. I alla fall, the Crown går runt hela Queen Anne och är därför ganska platt, vilket gör den perfekt att cykla, gå eller springa runt. Det är en bra sträcka vad gäller längd för det också. I resten av Queen Anne kan det vara riktigt jobbig att ta sig runt på fot eller cykel eftersom det är så många backar, verkligen jättebranta också. Men, vi cyklade i alla fall runt där. Det var också där vi cyklade igår men nu tog vi andra hållet. Och om jag säger (skriver) såhär att den slingan borde alla ni som bor i Seattle gå runt. Det är för det första flertal helt otroliga vyer. Man passerar flera parker och utsiktsplatser från vilka man kan se breathtaking views båda över downtown, West Seattle, Puget Sound, Olympia mountian, Mangolia, Lake Union, Capitol Hill, you name it. Seattle har ett underbart läge, en storstad som ligger mitt bland vatten, snöklädda berg och gröna skogar. Jag älskar den här staden, även fast jag  bara varit här i tre dagar.

För det andra så är husen här fantastiska! Vackra, stora, pampiga, dyra hus. Det är en stor variation och blandning med allt ifrån mansions till moderna lyxlägenheter. Och många har ett fantastisk läge. Men de flesta husen är vackra villor med fina gårdar. Har sett flera tiotals hur idag som jag har tänkt att "åh här skulle jag verkligen vilja bo!"

Kom på något jag glömde skriva igår. Igår när jag var i Kerry Park med Johanna så kom det en limousin och ut hoppade ett bröllopspar som skulle ta foton i brudklänning och allt där. Det roliga med det var att då hade jag varit i Kerry Park tre gånger på mindre än 24 timmar och under den tiden sett tre stycken bröllop där. Haha, så sjukt! Hela tre stycken på mindre än 24 timmar.

Ikväll är jag på ett riktigt skrivhumör, skulle kunna sitta och skriva hur mycket som helst, men måste gå och lägga mig snart eftersom imorgon är min första arbetsdag (!!). Så, idag. Efter cykelturen fick jag skjuts ner till downtown där jag träffade Maja. Var jättekul att äntligen få träffa henne, har skrivit i ett par månader nu med varandra, och kul att få se downtown för första gången också! Tog en snabbtitt på Pike Place Market och så åt vi Cheesecake Factory (jättegod mat men enorma portioner så blev proppmätt igen) och gick en sväng på Target (en butik blandning mellan mat, kläder, olika typer av artiklar, i stort set allt finns där. och det är jättebilligt), vilket var en upplevelse. Köpte lite duschtvål och schampoo och sånt. Förpackningarna var ENORMA och var hur billiga som helst. Downtown var i alla fall jättekul, fint också hehe!

Sedan tog jag bussen hem själv för första gången. Och det blev lite lek hemma med tjejerna och sedan gick vi och min värdmamma till en av många parker med en lekplats och var där och lekte och busade. Jag och tjejerna hade alla varsin Sverige-tröja på oss, gulligt! Spelade lite fotboll också, jättekul.

Sedan hjälpte jag till att laga middag. Och det måste jag säga, under den här helgen har jag fått testa på så mycket nu mat! Min värdfamilj äter väldigt nyttig mat med mycket sallad och så, och de gillar att laga mat så det är väldigt vällagad hemmagjord mat också. Mycket spännande maträtter från olika länder. Jag har ätit något nytt varje dag i stort sett. Så det ska bli så spännande att få lite bredare matvanor under det här året och att äta nyttigare (inga illat menat över din matlagning mamma men det är inte i närheten av det här. Det är som mormors matlagning gånger 5. Och det är inte lite sagt, för er som inte ätit mormors mat).

Efter maten och nattning tog jag och min värdpappa en till tur med bilen och det börjar kännas bra. Måste börja plugga teorin lite också, ska försöka ta körkortet om ca två veckor är det tänkt. Sedan hade vi vårat första familymeeting. Fick mitt första schema för den här veckan och nästa och vi pratade igenom vår familyhandbook och hur det känns och sånt där. Och för alla er som läser kan jag berätta att det känns riktigt bra. Jag trivs här, även fast jag bara vari här tre dagar börjar jag vänja mig. Jag känner mig lite mer hemma, vågar ta för mig mer i köket och jag trivs verkligen med familjen. Kommer bra överrens med mina värdföräldar som är två jättehärliga personer, väldigt trevliga, snälla, omtänksamma, "down-to-earth" och vi delar många åsikter och värderingar. Och värdbarnen tycker jag om hur mycket som helst. Två jättfina tjejer! A sa något ikväll när jag satt och borstade tänderna på henne: "Malin, du får inte bli för fäst vid oss för då kommer det bli så jobbigt att säga hej då om ett år". Åh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar