måndag, september 03, 2012

FÖRSTA BILKÖRNINGEN I USA

Trevligt att upptäcka att jag satt och skrev ett inlägg här igårkväll men var så trött att jag glömde trycka på Publicera-knappen. Aja, här kommer det en dag efter:

Idag har varit en jätterolig dag! Går och lägger mig med ett leende på läpparna för allt känns så bra. Jag har bara varit här i två dagar än så länge men jag trivs hur bra som helst med värdfamiljen och området vi bor i. Vet inte hur många gånger jag har tänkt och sagt idag att "åh, det är så sjukt vackert här!" och det är det verkligen.

Idag var min värdmamma på jobbet över dagen så jag, min värdpappa, A och E tog en cykeltur på morgonen och förmiddagen. Stannade vid Kerry Park, en annan park och As skola. Vi cyklade runt lite häromkring och jag fick se lite av varje och lära mig var många ställen ligger. Börjar kunna hitta runt här mellan alla gator och avenues.

Efter lunchen promenerade vi ner till Seattle Center där det i helgen är en stor musikfestival som heter Bombershoot eller något sånt. Vi trodde vi bara kunde gå in där för att tjejerna villa springa runt fontänen men när vi kom dit upptäckte vi att det kostade 55 dollar i inträde, per person! Så vi tog bussen hem till Queen Anne igen, lite besvikna. Men det var jättekul att få se ännu lite mer av området och nu hittar jag ju till ännu ett ställe!

Efter det tog jag ett litet break. Började packa upp väskan men bestämde mig sen för att möta upp Johanna som också är en svensk au pair som bor på Queen Anne, ett par blocks från mig bara! Vi tog en promenad och pratade, gick till Kerry Park igen. Kan inte få nog av utsikten därifrån. Och nu fick jag för första gången se bergen i bakgrunden, det har varit molnigt eller natt förut, otroligt!

Sedan gjorde jag ännu något spännande. När jag kom hem igen så åkte jag, min värdmamma, A och E iväg på min första biltur i förarsätet här i USA! Jag körde alltså bil för första gången på Amerikansk mark. Det var en upplevlse. Här i området där jag bor är det jättemycket bilar längs vägarna så det är smalt att ta sig fram och får man möte måste alltid nån stanna och väja för man kan inte mötas för det är för lite utrymme. Och reglerna i korsningarna är helt annorlunda här än vad de är hemma, och de är olika från korsning till korsning. Den som kommer först får åka oftast. Ingen högerregel här inte. Det är nog det mest förvirrande, förstår inte alla regler än utan får återkomma.

Efter middagen tog jag och min värdpappa en tur med bilen igen och jag körde till och med på highwayen med FEM filer!! Bytte från den längst till vänster till den längst till höger och tillbaks igen. Var jätteläskigt med så mycket trafik och hög hastighet. Men det gick bra! Kändes helt okej, är mer orolig över att köra vilse än att köra i trafiken.

Jag är utmattad och har inte tid att sitta vid datorn eller packa upp min väska. Nu när kvällen kommer hinner jag inte göra någonting alls för jag vill bara gå och lägga mig direkt och ändå är jag inte utvilad på morgonen. Hade tänkt ta en springtur ikväll men det orkade jag inte. Orkar inte ens duscha utan det får jag göra imorgon på morgonen. Imorgon över dagen ska jag träffa Maja, en annan svensk au pair som varit här ett bra tag nu. Vi ska nog ner till downtown, spännande!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar