söndag, september 23, 2012

MY FIRST SOCCER GAME

I alla fall, jag spelade alltså min första fotbollsmatch här i USA imorse! Allt var annorlunda än hemma, reglerna, planen, språket, spelarna, allt. För det första så spelar de Co-Rec istället för FIFA i den här ligan, alltså var det helt annorlunda regler, speciellt för mig som målvakt. Jag får ta upp bollen med händerna på tillbakapass, bara ta fyra steg med bollen i händerna, skriker jag "keeper" får motståndarna inte försöka ta bollen typ, ja det var nog det konstigaste. I en närkamp framför mål kan jag springa ut och ropa "keeper", då är bollen min och motståndarna får inte ta den. Låter precis lika konstigt som det var och jag hade jättesvårt att komma ihåg det där, är van att gå in tufft i närkamper, här undviker de det på grund av skaderisken.

Förutom annorlunda regler så var det ju ett annat lag såklart. I den här ligan är det mixade lag, både manliga och kvinnliga spelare. Var lite svårt ibland att vara tjej i mål när skotten kommer från fullvuxna män, ganska hårda och så. Men hade förväntat mig värre närkamper, men pga "keeper-regeln" blev det inte så mycket sånt. Och så var nivån på spelarna inte så hög heller. Och väldigt blandat. En del var jätteduktiga, lika bra som spelarna hemma i herrlaget, men en del av de sämsta kunde knappt skjuta ett riktigt skott liksom. Men jag tycker det var kul, alla var välkomna att spela för att ha roligt, vare sig man är bra eller dålig. Det skapar en härlig stämning och det var mycket skämt och vänlighet i laget och mellan lagen också. De andra laget hade till och med en kvinnlig spelare kort, så då hoppade en från vårat lag över bara, var bara roligt! Medelåldern var också ganska hög. Det här laget spelar bara för skojs skull som sagt, många har inte tid att spela för de har familj eller jobb och sånt, det är ett ihopplock för alla som vill spela för att ha kul, oavsett ålder och erfarenhet, och det passar ju perfekt in på mig just nu då jag fortfarande är ny här och bara är ute efter att spela för att ha kul och hålla igång fotbollen lite, inget seriöst.

Planen vare också annorlunda, blandning mellan basebollplan, amerikansk fotbollsplan och soccerfield, så var många olika linjer, och så var det konstgräs. Det är det på de flesta planerna här, aj aj mina knän.. Och det var svårt med engelskan. Det är skillnad att prata vardags-engelska, men det är som ett helt annat språk ute på planen. Kommer ta ett tag att lära sig och komma in i det, vilket resulterade i att jag inte hjälpte backlinjen så mycket, vilket var synd.

Själva matchen gick över förväntan. Kort och gott, vi vann med 1-0! Jättebra resultat. Spelet var bra, mycket bättre än jag trott. De bra spelarna lyfte båda lagen liksom. Och mitt egna spel, fick väl göra ett par räddningar men var ingen värstingmatch precis. Men det var jättekul att få spela! Och spelarna i laget är helt fantastiska, jättetrevliga och var så glada och tacksamma att jag var där eftersom de inte haft någon riktig målvakt.

Allt som allt var det jättelyckat, jag hade kul och det är det som är huvudsaken just nu känner jag. Nu vill jag bara spela för att jag älskar att spela fotboll och tycker det är kul. Det är ett bra sätt att hålla igång på, men känner jag senare till våren kanske att jag vill spela seriösare får jag leta efter ett annat lag då eller så. Men just nu passar det här mig perfekt då jag inte har så mycket tid att lägga på fotbollen, och det här var så kul att spela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar