onsdag, september 19, 2012

MY NAME IS... ELVIRA

Fixade ju mitt bankkonto för ett par dagar sedan (efter massa strul, fixade det egentligen redan första veckan här) och det är en sak som Sverige skiljer sig mot för USA, en av många saker. Hemma så står ju vårat mellannamn före vårat tilltalsnamn, jag heter alltså Elvira Malin Asplund, men mitt tilltalsnamn är Malin. I USA är det tvärtom, här har man sitt riktiga namn först och mellannamnet i mitten, vilket som ni hör faktiskt låter mest logiskt. Men därför blir det så, att här i USA heter jag egentligen Elvira, eftersom det är det namnet som står först på mitt pass och allt annat som har mitt fullständiga namn på. Det är lite konstigt när man tillexempel är på ambassaden eller Social Security Office och de ropar upp namn, jag reagerar inte när de ropar upp mitt namn eftersom de säger Elvira, på amerikanskt sätt också så det låter er som Älvarija, vilket inte är ett dugg likt det namn jag är van vid, Malin! Så det kan vara ganska förvirrande ibland. Skulle vara lättare om jag bara bytte namn till Elvira det här året, det är ju trots allt det som står på mitt bankkort!


1 kommentar:

  1. Jag har faktiskt ordningen förnamn, mellannamn, mellannamn, efternamn. Så det varierar nog ska du se både i USA och Sverige :) Men jag kan hålla med om att det måste vara lite jobbigt att inte veta närfan man ska reagera ;)

    SvaraRadera