fredag, september 07, 2012

SHABBAT

Ikväll var jag med på min första shabbat! För er som inte vet så är min värdfamilj judisk och firar därför varje fredag Shabbat. Det var jättekul att få se hur det går till och vara med på det. Skulle aldrig fått varit med om det hemma liksom. Min värdfamilj säger själv att dom inte är så jättereligösa utan det är mest symboliskt. Lite kort om vad vi gjorde var att vi tände två ljus, och sedan sjöng vi och välsignade de och barnen och vinet (jos och vatten för mig och barnen ;). Alla fick lägga lite pengar också som kommer att skänkas till de fattiga. Det som är mest känt om shabbat, som jag alltid har hört, är ett speciellt bröd som kallas challah. Man sjöng en sång och sen fick alla en bit bröd var. Hela det här man gör innan man äter kallas, om jag fattat det rätt, kiddusch som är hela det ett helgande av shabbat. Jag har sett att barnen har en bok som heter "My first Shabbat", tror nästan jag ska läsa den så jag får en lätt förklaring av vad allting innebär, även fast min värdpappa förklarade vad allt vi gjorde innebar lite lätt, så skulle det vara kul att lära sig lite mer. Sedan åt vi i alla fall. Och, precis som vid varje middag sedan jag kom hit till min värdfamilj i stort sett, fick jag prova en ny maträtt! Denna gång var det spanskt(?) om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg vad det hette (tyvärr) men det var jättegott, en blandning av ris med saffran, grönsaker och skaldjur som räkor och bläckfisk! Det är så kul att få testa ny, och framför allt, jättegod mat här. Har aldrig ätit såhär mycket grönsaker i mitt liv som jag gör nu, haha.

Nu ska jag gå till ett café här på Queen Anne, bara ett block från mitt hus, och träffa Johanna (bor också på Queen Anne). Imorgon ska jag följa med värdfamiljen och segla över dagen, det ska bli så himla kul!! Och på kvällen ska jag på hejdå-middag för Therese, ska också bli kul men tråkigt att hon åker nu när jag äntligen kommit hit. Chattade med hon första gången innan jag ens hade tackade ja till min värdfamilj. Om ni inte har märkt det, så lever jag med ett fullspäckat schema just nu, känns bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar