torsdag, september 13, 2012

SVAR PÅ NÅGRA FRÅGOR

Vad hade du med dig för presenter?
Jag hade med mig två Astrid Lindgren böcker till barnen, Karlsson på taket och Alla mina barn. Jag gav de även varsin Sverige-tröja (SvFF), varsina såpbubblor och varsin pysslebok för prinsessor. Till värdföräldrarna gav jag en påse lakrits och en bok på engelska om Höga Kusten där jag bor.


Kan du inte länka till de andra au pair-bloggarna? :)
Jag följer väldigt många bloggar på bloglovin MEN jag läser däremot inte så många, speciellt inte nu eftersom jag inte haft tid över till att bara sitta vid datorn och läsa bloggar. Men jag ska göra ett inlägg när jag har tid, där jag länkar både till mina favoritbloggar och till min au pair-vänners bloggar, så ni kan kika in på dem jag umgås meds bloggar.


Vilket sorts väder har Seattle egentligen? :)
Det första jag fick höra om Seattle var att det regnar här, vääldigt mycket. Sedan jag kom hit har det varit sol och klarblå himmel varenda dag, och temperaturen här är mycket högre än hemma! De varmaste dagarna har barnen inte velat vara ute i solen för det har varit för varmt nästan. Men det är Seattles sommarväder, varmare och soligare än Sverige, och det verkar som att det är sommar längre här än vad det är i Sverige eftersom vi fortfarande har sommarväder. 

Jag kan inte säga så mycket annat eftersom jag inte upplevt vintern än, men jag vet att det kommer att regna mycket då. (Än så länge har jag bara varit med om en regnskur, och den varade inte länge och dagen var annars jättevarm och klarblå himmel) Som jag har tänkt mig det, kommer det att vara som i Sverige fast mycket varmare, alltså det ni har i snö hemma kommer jag att ha i regn här. Typ. Medeltemperaturen under vintern ska i alla fall ligga på 9 plusgrader om jag inte minns fel. Så det kommer inte vara så värst kallt antar jag, men det kommer att regna mycket. Men har hört att det är mer ett slag av duggregn med mycket dimma och så än faktiskt riktigt regn. Så jag hoppas det stämmer. Seattle har väldigt många regniga dagar per år än många andra städer i USA, men däremot regnar det en större mängd regn i tex Miami under ett år än vad det gör i Seattle.

Vad har du för kamera?
En Nikon s9300. Köpte den i Sverige för ca 2500kr, och då hade jag letat fram det billigaste internet-priset (kostade över 1000kr mer i butik), men den finns att köpa här i USA mycket billigare!

Hur är det att bo i en halvsvensk värdfamilj?
Jag tycker det är bra, det är verkligen superskönt! Jag var väldigt tvek till det i början, jag ville verkligen förbättra min engelska och bo i en typiskt amerikansk familj. Och ibland känner jag fortfarande att det är så tråkigt att jag aldrig kommer att komma in i och vänja mig vid engelskan som de andra au pairerna gör för att de pratar det varenda dag hela dagen. Och jag kommer aldrig att få uppleva många av de där typsikt amerikanska sakerna. 

Men, jag är otroligt glad att jag hamnade i den här värdfamiljen! Skulle inte velat tackat nej till dem, på grund av språket. Det är skönt att alltid kunna bli förstådd, att kunna prata om de där svåra sakerna som bankkonton på svenska och ha någon som förklarar bilkörningen så man förstår och någon som fattar hur jag upplever vissa amerikanska saker, vad som är typiskt svenskt och vad som är konstigt och ovant för mig. Det är en trygghet och väldigt bekvämt. Eftersom min värdpappa är svensk så finns det mycket inslag av det i hemmet och vardagslivet, det får mig att känna mig mer hemma. Det är lättare att komma nära barnen snabbt när man är säker på språket och kan förstå varandra direkt. Det gör allt lättare och bekvämare, men det kan man ju tycka är att "fuska" lite också, det beror helt enkelt på vad anledningen till att man vill åka som au pair är. Gör man det för språket och att få bo i en amerikansk familj, så är det ingen hit att bo i en halvsvensk familj. Men vill man trivas i familjen och har hittat en bra värdfamilj och prioriterar det, då är det en jätteskön bekvämlighet. Engelska får jag prata ändå så att jag kommer förbrättra den avsevärt innan året är slut. Jag pratar trots allt engelska varje dag med min värdmamma och när hela familjen är samlad, och jag bor i ett engelsktalande land liksom. Så fort jag går utanför dörren är det engelska som gäller. Det positiva med att bo i en halvsvensk familj är, för mig, mycket mer positivt än negativt!

Det är fortfarande nån fråga jag inte svarat på än, men det kommer svar! Tveka inte att fråga om det är något annat ni undrar över, jag svarar gärna även om det kanske tar ett tag innan jag svara nu i början eftersom jag inte har så mycket tid över.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Ville bara höra vilket företag du åker med, EF eller STS?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag åker med Cultural Care, rekommenderar dom varmt! har fått så mycket hjälp och man har alltid kunnat höra av sig till dom om det varit någoy :)

      Radera
  2. Hej :) Jag har en fråga! Hur ställer sig dina värdföräldrar sig till foton på barn/hus/område? Det skulle vara superkul att se bilder på hur du bor o.s.v. Även barnen, men det är något man verkligen måste respektera om de inte vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tog för givet att jag inte fick lägga ut på barnen, men pratade om det här igår och det bestämdes att jag får lägga ut bilder så länge det inte avslöjar deras identitet eller var de bor, så på barnen är det ok så länge det inte är opassande bilder. Rummet antar jag är ok, har inte frågat men alla jag skypar med hemma ser det ju och det är ju mitt, så jag kan knäppa kort på det och lägga ut här nån dag men just nu är det för stökigt för det haha! Huset får jag inte lägga ut bilder på, eftersom man då kan se var jag bor. :)

      Radera